New York-imamen Feisal Abdul Rauf gör i Defining Islamic Statehood 
            ett försök att ”mäta och indexera samtida muslimska stater”. Det är 
            ett första försök och imamen framhåller att försöket har brister, 
            men han hoppas att ansatsen ska stimulera till fortsatta försök och, 
            framför allt, att jämförelsen mellan staterna ska kasta ljus över 
            de förhållanden i länderna som inte står i samklang med grundläggande 
            värden inom islam, så som hans referensgrupp av högt uppsatta sunni- 
            och shiamuslimska teologer definierar dem.. 
             
          Man 
            kan ha en rad invändningar mot boken, men som kritik från en av de 
            egna är den är troligtvis mer smältbar och drabbande för de styrande 
            i de muslimska länderna än en kritik utifrån, från sekulära kretsar. 
            Man kan hoppas att rankningen av muslimska länder i fråga om till 
            exempel livets värde (se nedan) får de styrande i Azerbajdzjan att 
            ta initiativ för förändringar.
          Som 
            exempel här kan tjäna det mål (”maqsad”) för hur olika muslimska länder 
            placerar sig inbördes när det gäller livsvärden – livets helgd kanske 
            vi kan säga. Då klarar sig Brunei bäst (med indexet 1, se förklaringen 
            nedan) strax före Qatar (0,997) och Förenade Arabemiraten (0,972) 
            med Kuwait, Maldiverna, Malaysia, Tunisien, Saudiarabien, Albanien, 
            Jordanien, Marocko och Bahrain i mitten och på 13:e, 14:e och 15:e 
            plats Oman (0,808), Bosnien-Herzegovina (0,804) respektive Azerbajdzjan 
            (0,792). Där slutar listan, som kunnat vara längre, men endast de 
            femton staterna som placerar sig bäst redovisas.
          På 
            15-listan över målet ”medvetande” kommer till exempel Surinam, Libanon, 
            Libyen, Kazakstan, Turkiet och Kirgizistan in. Inalles har statistik 
            från 60 länder använts.
          De 
            jämförelsetal som redovisas för livets helgd är baserade på fyra faktorer 
            för vilka det finns tillgänglig statistik: (i) förväntad livslängd 
            enligt WHO, CIA World Factbook och Världsbanken, (ii) Andel fattiga 
            givet nationell norm för fattigdom, enligt CIA World Factbook, (iii) 
            miljöförhållanden enligt Environmental Protection Index och (iv) nationell 
            fred och säkerhet enligt Global Peace Index. Det land som lyckas bäst 
            per faktor tilldelas värdet 1 och sedan får de övriga länderna värden 
            i proportion till detta. Faktorerna har getts något olika vikt i den 
            slutliga sammanslagningen, så att värdet 1 för livets helgd i Brunei 
            grundar sig på ett index (i) om 0,937 för förväntad livslängd (något 
            mindre än för Qatar, med längst sådan, som alltså har indexet 1), 
            på ett index (ii) om 0,834 för fattigdomskvoten (Malaysia och Tunisien 
            har båda 1), på ett index (iii) om 0,888 för miljö (Förenade Arabemiraten 
            har 1) och på index (iv) om 1 för fred och säkerhet
           
            Man konstaterar efter en smula statistiksökning att till exempel Sverige 
            skulle få ett livslängdsindex på 1,058, ett fattigdomsindex på 0,914, 
            ett miljöindex på 1,071 och ett freds/säkerhetsindex på 1,117, vilket 
            kvalificerar landet till en framstående placering i fråga om det mål, 
            livets helgd, som enligt referensgruppen utmärker också islamisk religion.
          Syftet 
            med boken är dock inte är att jämföra muslimska länder med icke-muslimska, 
            utan att uppmärksamma de styrande i muslimska länder på i vilken grad 
            islamiska värden är bristfälligt förverkligade. Författarens referensgrupp 
            av imamer och andra skriftlärda utvecklade en konsensus om vilka avgränsade 
            livssfärer en förment oförfalskad sharia-lag skulle reglera; av dessa 
            var livets helgd bara en. De övriga var egendom (BNP, Gini m fl delfaktorer), 
            medvetande (utbildning, kunskapsspridning m fl), familj (andelen gifta 
            i åldrarna 20-49 år), värdighet (mänskliga rättigheter, kvinnors rättigheter 
            m fl) och religion (diskriminering, religionsfrihet, social harmoni).
          I 
            och med detta påvisar boken, och ger uttryck för, att det finns ett 
            annat Islam – okrigiskt, civiliserat – än det som praktiseras i både 
            muslimska nationalstater och andra grupperingar. Likafullt härleds 
            och försvarar de värden och värderingar boken ger uttryck för med 
            tolkning av citat ur heliggjorda skrifter; i den meningen är de fundamentalistiska 
            och man saknar därför, bland annat, ett genomtänkt genusperspektiv. 
            Men om syftet är att påverka utan att utmana är detta utelämnande 
            lätt att förstå. 
          Jan 
            Enqvist