Iran är omgivet av kärnvapenstater och det är ganska förståeligt 
          om man har ett kärnvapenprogram. Så varför har Washington fabricerat 
          den här krisen, skriver Tariq Ali.
        Det som 
          hittills har hindrat Irakkrisen från att bli en total katastrof för 
          USA har varit det iranska prästerskapets öppna samverkan. Irans spretiga 
          och opportunistiska utrikespolitik har alltid styrts av mullornas behov 
          och intressen och inte en politik styrd av antiimperialistiska principer. 
          Förr i tiden ledde detta till ett samarbete de facto med Washington 
          i Afghanistan och Irak. Under kriget mellan Iran och Irak tvekade mullorna 
          inte att köpa vapen från den israeliska regimen för att kriga mot Irak, 
          som då stöttades av Storbritannien och USA. I och med USA-Storbritanniens 
          invasion av Irak intog regimen en tuffare hållning vad gäller atomfrågan, 
          antagligen i hopp om att få en frist om man jämnade vägen för störtandet 
          av Saddam Hussein och Mullah Omar. 
        Varför 
          denna kris?
        Bush-administrationen 
          tycks nu peppa sig själv för att i lugn och ro kunna gå till angrepp 
          mot Iran, antingen för egen maskin eller via israelerna, vars nya ledare 
          har kallat den iranske presidenten för psykopat och en ny Hitler. Varför 
          har Washington nu drivit fram den här krisen? Att det är hyckleri hos 
          Bush, Blair, Chirac eller Olmert, vars egna stater har tusentals kärnvapen, 
          att göra krigsorsak av något som med alla mått mätt är en rudimentär 
          ansats från Irans sida att skaffa sig den teknik som fordras för ett 
          kärnvapenförsvar på lägsta nivå, behöver inte ens påpekas. Om dessa 
          makter tillåts att obehindrat utöka sin kärnvapenarsenal, varför skulle 
          då inte Teheran göra detsamma? 
        Omringat 
          av kärnvapenstater
        Landet 
          är inte bara omringat av kärnvapenstater (Indien, Pakistan, Kina, Ryssland, 
          Israel) utan också av ett långt band av USA-baser med potentiella eller 
          reella kärnvapenlager i Qatar, Irak, Turkiet, Uzbekistan och Afghanistan. 
          Kärnvapenbestyckade hangarfartyg och u-båtar från USA patrullerar vattnen 
          utanför Irans sydkust. Historiskt sett har Iran all anledning att frukta 
          hot utifrån. Dess folkvalda regering störtades med brittisk-amerikansk 
          hjälp år 1953, och den icke-religiösa oppositionen krossades. Mellan 
          1980 och 1988, hetsade västmakterna Saddam Hussein till att gå till 
          anfall mot Iran, och hundratusentals iranier dödades. Över 300 irakiska 
          projektiler sköts mot iranska städer och ekonomiska mål, särskilt oljeindustrin. 
          I krigets sista skede förintade USA nästan halva den iranska krigsflottan 
          i Persiska Viken, och som lök på laxen sköt man ner ett civilt flygplan 
          fullt med passagerare.
        Enhet 
          kring kärnvapenprogrammet
        För det 
          iranska prästerskapet har kriget mot terrorismen varit på gott och ont. 
          Oljepriserna har skjutit i höjden. Fienderegeringar på ömse sidor i 
          Bagdad och Kabul har störtats. De shiitiska partierna i Irak som man 
          stött under flera år, sitter nu vid makten. Washington har tvingats 
          lita till deras hjälp för att kunna upprätthålla ockupationen i Irak 
          och Afghanistan. Samtidigt råder starka spänningar i det iranska samhället. 
          I det sammanhanget är kärnenergiprogrammet ett av de få projekt som 
          regimen kan skapa enhet kring. Vi kan erinra oss att det iranska kärnenergiprogrammet 
          inleddes under shahen, med teknik som USA tillhandahållit. Ayatollah 
          Khomeini lade programmet på is, för han såg det som oislamiskt. Arbetet 
          återupptogs, och nu tog ryssarna över byggandet av lättvattenreaktorerna 
          i Bushehr, som påbörjats av västtyskarna på 70-talet. Ända från början 
          har både Iran och Tyskland, Nederländerna eller Japan velat att programmet 
          skulle omfatta hela kärncykeln, alltså också anrikning av uran. Ryssland 
          har flera gånger hotat med att ställa villkor för kärnbränsleleveranserna. 
          Anrikat uran har importerats i hemlighet från grannlandet Pakistan. 
          Inte själva processen, utan det faktum att man inte rapporterat om den, 
          var ett brott mot det internationella atomenergiorganet IAEAs avtal. 
           
        Turerna 
          kring programmet
        Det finns 
          inget bevis på att Iran i dag skulle ha kommit närmare kärnvapen än 
          Irak i september 2002, när Blair och Cheney bedyrade inför världen att 
          Bagdad utgjorde ett ”reellt kärnvapenhot”. De uppgifter som lämnades 
          2003 av en något stollig sekt kallad Muhajedin e-Khalq om preliminär 
          kärnforskning på anläggningen i Natanz är inte något bevis. Men i de 
          europeiska ländernas kamp för att ligga bäst till hos Washington efter 
          invasionen av Irak, var Frankrike, Tyskland och Storbritannien måna 
          om att visa rätt inställning genom att tvinga på Teheran ytterligare 
          beslut. Khatami-regimen kapitulerade omedelbart. I december 2003 skrev 
          man på ”Tilläggsprotokollet”, som var ett krav från EU3, och gick med 
          på ett ”frivilligt uppehåll” i den rätt att anrika uran som man hade 
          enligt icke-spridningsavtalet. 
        Israel 
          visar framfötterna
        Efter tre 
          månader brännmärktes Iran av IAEA för att man inte hade ratificerat 
          protokollet. I juni 2004 visade IAEA-inspektörerna upp exempel på anrikningsarbete 
          i Iran, vilket var fullkomligt lagligt i enlighet med icke-spridningsavtalet, 
          men förbjudet under Tilläggsprotokollet. Israel har skrutit med att 
          man tänker ”förstöra Natanz” (till skillnad från hur man försökte dölja 
          bombningen av Osirak-reaktorn i Irak år 1981, vilket ger en fingervisning 
          om de nya styrkeförhållandena). Sommaren 2004 röstade en majoritet ur 
          USA-kongressens båda partier för ett beslut att ”vidta alla lämpliga 
          åtgärder” för att förhindra ett iranskt kärnvapenprogram, och det spekulerades 
          i en ”oktoberöverraskning” inför 2004 års presidentval. Alltså fanns 
          långt gångna planer innan Mahmoud Ahmadinejad vann det iranska presidentvalet 
          i juni 2005.
        Nytt 
          presidentstyre
        Ahmadinejad 
          skördade röster tack vare Khatamis usla styre mellan 1997 och 2005. 
          De ekonomiska förhållandena hade förvärrats, och Khatami var redo att 
          försvara utländska investerares rättigheter, men inte oberoende tidningars 
          eller protesterande studenters. Genom sitt klumpiga manövrerande mellan 
          påtryckningar från motsatta håll gjorde han slut på sitt moraliska kapital. 
          Till skillnad från en del uppgifter, har Ahmadinejad än så länge inte 
          tvingat igenom några nya puritanska inskränkningar på det sociala planet. 
          De som istället kan känna sig riktigt besvikna är hans egna stödtrupper: 
          miljontals trångbodda ungdomar och arbetslösa, med desperat behov av 
          en politik för utveckling i landet som varken nyliberalism eller islamiskt 
          önsketänkande kan prestera.
        Opportunistisk 
          utrikespolitik
        Inte heller 
          är det någon grund för en utrikespolitik att förneka det nazistiska 
          folkmordet mot judarna och hota med att sudda ut Israel från kartan. 
          Att ge Irans fiender svar på tal kräver en intelligent och långsiktig 
          strategi, inte dagens cirkus av opportunism och manövrer som styrs av 
          mullornas kortsiktiga intressen. Ingen respit har vunnits genom att 
          jämna vägen för störtandet av Baath-regimen i Irak och taliban-regimen 
          i Afghanistan och stötta USAs ockupation. USAs regering har talat om 
          att ”öka trycket”. Israels försvarsminister Shaul Mofaz har sagt att 
          ”Israel kommer inte att godta någon iransk kärnkapacitet, och måste 
          ha kapacitet för att försvara sig, med allt vad det innebär, och det 
          håller vi på att förbereda oss för”.
        Hillary 
          Clinton ropar efter sanktioner
        Hillary 
          Clinton har anklagat Bush-administrationen för att ”tona ned det iranska 
          hotet”, och manat till press på Ryssland och Kina för att införa sanktioner 
          mot Teheran. Chirac har talat om att använda franska kärnvapen mot en 
          ”skurkstat”. Kanske man bara skramlar med en högoktanig raket och syftet 
          är att skrämma Teheran till underkastelse. Det är inte troligt att man 
          lyckas med skrämseltaktik. Kommer väst i så fall att ge sig in på ett 
          nytt krig? Blir det så, skulle krigsskådeplatsen kunna sträcka sig från 
          Tigris till Oxus, utan garanterad framgång. 
        Tariq 
          Ali. Källa Rebelion.
         Översättning: 
          Eva Sjöblom