Under de två år som USAs ockupation av Irak har pågått har den
väpnade kampen mot ockupationsmakten vuxit och stärkts och USA har
gjort försök att internationalisera ockupationen. Samtidigt har det
varit svårt att hitta en balans mellan de frontfigurer och politiska
formationer som har knutits till ockupationsmakten.
Redan
hösten 2003 tvingade Bush-administrationen genom koalitionens civile
chefsadministratör Paul Bremer på sina irakiska samtalspartner ett
pressat tidschema för irakiskt maktövertagande och inrättande av nya
irakiska institutioner. Denna process skall avslutas 2005 med nya
val till den lagstiftande församlingen. Bakom det såkallade novemberavtalet
från 2003, som Bremer lade fram för det dåvarande irakiska styrande
rådet, dolde sig ett försök från USAs sida att få till stånd ett militärt
och ekonomiskt åtagande från världssamfundets sida för att stötta
en ockupation som redan då befann sig i kris. För övrigt består USAs
grundläggande metod när man skapar nya irakiska institutioner i att
kvotera ut makt på grundval av sekt- eller trostillhörighet, varför
dessa institutioner ofelbart blir både svaga, instabila och lättstyrda.
Redan i slutet av juli 2003, det vill säga knappt tre månader efter
1 maj, då Bush förklarade kriget för formellt avslutat vid en ceremoni
ombord på hangarfartyget USS Lincoln, medgav USAs biträdande försvarsminister
Paul Wolfowitz att Bush-administrationen hade "underskattat" det potentiella
hotet från Baath-partiet.
"Under det att [motståndsrörelsens] organisationsgrad och kopplingar
till den före detta diktatorn kan diskuteras, utgör de militanta
krafterna en uppenbar strategisk risk för USAs uppdrag [i Irak] utöver
den smärtsamma priset i människoliv som [deras aktioner] kostar. Risken
finns att de lyckas sätta igång ett omfattande gerillakrig mot USAs
trupper som inte bara närs av lojalitet med Baath-partiet utan också
av den folkliga motviljan mot USAs ockupation, ett krig som kan destabilisera
Irak och hela regionen. För att avvärja denna fara måste Bush-administrationen
handla snabbt och beslutsamt.". Den 17 juli ockupationens första år
återgav världspressen också officiella uttalanden där det hette att
USAs försvarsdepartement utredde möjligheten att inom de närmaste
månaderna kalla in tusentals ytterligare medlemmar i nationalgardet
och reservister och skicka dem till Irak, där redan 146.000 amerikanska
militärer fanns på plats. Det var nästan lika många som ett år senare,
trots det formella maktöverlämnandet i juni 2004. Den då nyutnämnde
chefen för centralkommandot John P. Abizaid sade samma vecka att de
trupper som skickats till Irak skulle stanna ett år på sina krigsplaceringar.
Så lång tjänstgöring hade inte förekommit sedan Vietnam-kriget. Nyheten
blev en kalldusch för de anhöriga i USA. Inte nog med det, den 16
juli tillstod general Abizaid att USAs krigsmakt bokstavligen stod
"[…] inför ett klassiskt gerillakrig" i Irak, samtidigt som han också
medgav att stridsmoralen var låg till följd av den irakiska motståndsrörelsens
oupphörliga väpnade aktioner, tvärtemot själve Donald Rumsfelds påståenden.
Abizaid tvekade inte att säga att det pågick en "lågintensiv konflikt
enligt våra läroböcker, men vilken benämning man än använder så är
det ett krig." I augusti 2003 hade antalet attacker mot ockupationstrupperna
stabiliserats på en nivå runt 20 om dagen, detta enligt Pentagon.
I slutet av augusti var det officiella antalet USA-soldater som stupat
i strid 144, alltså redan då fler än de 115 som dog i själva kriget.
Också i pengar har ockupationen visat sig kostsam: den 11 augusti
2003 rapporterade Dov Zakheim, försvarsdepartementets högste budgetansvarige,
att den totala kostnaden för interventionen och ockupationen av Irak
under den första etappen från januari till september 2003 skulle uppgå
till 58 miljarder dollar, vilket är lika mycket pengar som USAs kongress
anslagit till "kriget mot terrorismen" i hela världen under hela det
året. I dagsläget kostar det 4,9 miljarder dollar i månaden,
enligt Pentagon.
Så
drog USA alltså igång sin satsning på att internationalisera ockupationen,
huvudsakligen genom att erbjuda andra länder ekonomiska incitament
i en huggsexa som man kallade "återuppbyggnaden av Irak". Bush-administrationen
arrangerade en såkallad givarkonferens i Madrid i oktober 2003. Resultatet
blev redan då synnerligen magert, detta av förklarliga skäl: I början
av 2004 (långt förre kidnappningsvågen) placerade The Economist Irak
på första plats på listan över högriskländer för utländska investerare.
För övrigt har oljeexporten fram till idag stått still på en lägre
nivå än före invasionen. Den begränsade ekonomiska utdelningen av
ockupationen av Irak kom snabbt att ätas upp av USA-bolag som Pentagon
anlitat som entreprenörer (framför allt Halliburton-koncernen) eller
i korruptionen inom koalitionens provisoriska myndighet eller de nya
irakiska institutionerna.
På väg
att förlora kriget?
Denna genomgång av ockupationens första månader ger en antydan om
hur tidigt motståndskampen mot ockupationsmakten börjat och hur effektiv
den varit, och att den därför också är genomgående irakisk, vilket
framgår av uppgifterna om tillfångatagna utländska stridande. Eller
som en amerikansk militäranalytiker sade: "Vi håller på att förlora
flera människoliv helt enkelt därför att motståndsrörelsen skjuter
mera mot oss." Anthony Cordesman, ansvarig för Centrum för Strategiska
och Internationella Studier och professor vid Georgetown-universitetet
tvekar inte att rekommendera Bush-administrationen att utforma "[…]
en plan med sikte på ett eventuellt misslyckande [i Irak]."
Upproret
pågår med oförminskad styrka. General Lance Smith, biträdande chefen
för USA:s truppinsats, har nyligen påpekat att motståndsrörelsens
attacker ligger på samma nivå nu efter valet som före den 30 januari.
Hittills i år ligger antalet stupade USA-trupper på cirka 50 per månad7.
Spridningen över landets territorium är stor, och enda undantaget
är deb nordligaste delen av Kurdistan. Antalet stupade är också färre
i de sydligaste delarna, där däremot sabotagen mot oljeanläggningarna
nu är minst lika regelbundna som i norr. Från den 1 maj 2003 till
den 28 februari har 1.061 amerikanska militärer stupat i strid enligt
Pentagons uppgifter.
Anfallet
mot Fallujah i november-december 2004 verkar inte ha lättat nämnvärt
på det militära trycket mot ockupationsstyrkorna, som under februari
och mars genomfört omfattande belägrings- och anfallsoperationer (nu
senast Operation River Blitz) mot ett flertal städer i de mellersta,
norra och västra delarna av landet. Efter valet har amerikanska befäl
också uppgett för CNN att Pentagon justerat upp den officiella siffran
över motståndskämpar till mellan 13.000 och 17.000 från att tidigare
ha legat på 5.000. Man säger också att de till största delen är militärer
och aktivister från Baath-partiet, och att mindre än tusentalet är
anhängare till Abu Musab al-Zarqawi. Undantagstillståndet som infördes
med anledning av valet förlängdes av interimsstyrets premiärminister
al-Alawi fram till den 31 mars. Antalet arresterade med kopplingar
till motståndsrörelsen har efter valet ökat till 8.900 bara i de tre
största fängelserna i landet (det nu utbyggda Abu Ghurayb-fängelset,
Camp Bucca i närheten av Um Qasr i söder, och Camp Cropper vid Bagdads
flygplats). Till dessa kommer dessutom de sammanlagt över 10.000 män,
kvinnor och barn som sitter inlåsta på polisstationer och militärförläggningar.
Pentagon planerar nu för en evakuering av "säkerhetsfångarna" från
Abu Ghurayb-fängelset till en ny inrättning vid flygplatsen och utbyggnad
av Camp Bucca.
Internationalisera
ockupationen
Syftet med det val som president Bush genomdrev den 30 januari och
hela "irakiseringen" av ockupationsmaktens kris är att väcka nytt
liv i det internationella åtagandet vad gäller kontrollen av Irak.
Genom att skapa nya irakiska institutioner är USA ute efter att kunna
retirera från den främsta skottlinjen och få klartecken från dessa
institutioner för att etablera sig permanent i landet och uppmuntra
tredje land att engagera sig militärt på plats. Som inramning håller
man på att bygga upp en ny irakisk säkerhetstjänst, men skolningen
av den nya polisen och krigsmakten går så uselt att Pentagon har avstått
från att uppge några siffror om saken. Sanningen är att den pålitliga
och militärt kvalificerade styrka som USA använder som allierad i
sina operationer i centrala Irak bara omfattar knappt 5.000 kurdiska
peshmerga-soldater och milismän från de olika shiitiska trossamfunden.
I
dagsläget har USA 155.000 trupper i Irak, vilket är fler än under
ockupationens intensivaste skede. Näst efter USA har Storbritannien
den största styrkan, med 8.100 militärer. Ytterligare 23 länder, de
flesta NATO-medlemmar, plus östeuropeiska och asiatiska länder och
El Salvador, bidrar bara med drygt 20.000 soldater. Under Bush' besök
i Europa i februari försökte USA stoppa ett tillbakadragande från
länder som redan fattat beslut om detta (Portugal, Ukraina, Holland),
och vid NATO-mötet i Bryssel lyckades man få igenom en à-la-carte-uppgörelse
om att en del av dessa styrkor skulle stanna kvar i Irak eller utöka
sin närvaro (Australien), och ändra uppdragets karaktär från operativ
till utbildning av den nya irakiska säkerhetstjänsten och armén. Andra
länder, till exempel Spanien, har valt att utbilda irakiska kadrer
på sitt eget territorium. Att valet i januari erkänts som legitimt
av dessa länder är onekligen en ytterst begränsad seger för USA, som
nu håller på att förlora stödet från sina främsta bundsförvanter på
plats: Portugal har redan tagit hem sin styrka, Holland har börjat
hemförlova sina 1.400 soldater, och Ukraina kommer att inleda tillbakadragandet
av sina 1.600 soldater i oktober enligt vad som förutskickats. Italien
kommer att börja ta hem sin styrka i september. Italien har 3.085
eller 3.169 soldater i Irak, beroende på källan, eller den fjärde
största styrkan efter USAs, Storbritanniens och Sydkoreas.
USA
har fortsatta svårigheter trots valet. De nya institutionerna kommer
svårligen att bli förskonade från den polarisering som pågår mellan
olika trosinriktningar och sekter i landet, och kommer därför att
vara ytterst instabila. Det nya parlament som blev resultatet av ett
val där bara drygt 40 procent röstade har en mycket ojämn förankring
över landets territorium13 och är uppdelat mellan kandidater från
koalitioner, partibildningar och personer som är kopplade till ockupationsmakten
och bland vilka USA redan tidigare hade delat ut befattningarna i
det styrande rådet och al-Alawis provisoriska regering. Segraren har
varit Den förenade irakiska alliansen, som visserligen inte är helt
och hållet shiitisk, eftersom där också ingår andra sammanslutningar
och trosbekännelser, men vars kärna är den store ayatollan as-Sistani
och shiiternas två största religiösa sammanslutningar (Högsta rådet
för den islamska revolutionen i Irak SCIRI och ad-Dawa), vilka med
1.9 miljoner röster (färre än väntat) har fått 140 mandat i parlamentet.
Eftersom parlamentets första beslut om tillsättning av president,
premiärminister med flera befattningar och utarbetande av en ny författning,
som återigen skall ha övergångskaraktär, kräver två tredjedels majoritet,
ställer Den förenade irakiska alliansen krav på konsensus med de gamla
fiendernas koalition, Kurdistans patriotiska union (PUK, ledd av Jalal
Talabani) och Kurdistans demokratiska parti (KDP under Mansud Barzani),
eller den såkallade Kurdiska alliansen som fick 25.4 procent av rösterna
och 75 mandat.
Det
som skapar de största spänningarna mellan den Kurdiska alliansen och
Den förenade irakiska alliansen är den förstnämndas federalistiska
krav och den sistnämndas krav på islamisk lag som allenarådande i
den nya författningen, vilket efter valet öppet deklarerades av den
som "moderat" betecknade al-Jafaari, som föreslås till presidentposten
av as-Sistanis koalition. Meningsskiljaktigheterna mellan det kurdiska
blocket och det större shiitiska blocket om vem som skall kontrollera
förvaltningen av Kirkuk, och naturligtvis oljan där, gjorde att det
inte gick att få till stånd några utnämningar under parlamentets första
session.
Den
enda tänkbara möjligheten är en uppgörelse mellan Washingtons bundsförvanter
grundad på press från USA på båda parter, liksom USAs förmåga att
få båda parters intressen att anpassa sig till ockupationsmaktens
"högre logik" i denna nya etapp. Lösningen på denna komplicerade ekvation,
om någon lösning är möjlig, kommer att grundas på en de facto-delning
av Iraks territorium och fortsatt utländsk militär närvaro, under
hand som besluten om USAs och Storbritanniens militära närvaro på
obestämd tid justeras fram till 2006 och de fossila bränslena privatiseras.
Carlos
Varela, samordnare för den spanska kampanjen mot ockupationen och
för Iraks överhöghet.
Publicerat
i den spanskspråkiga nättidningen Rebelión.
Översättning och bearbetning: Eva Sjöblom