USAs 
            inställning till islamismen är ambivalent. Man stöder Saudiarabien, 
            men man gillar inte politisk islam, eftersom det kan leda till oberoende. 
            Noam Chomsky intervjuas av David Barsamian. 
            
          David 
            Barsamian: Har USA fortfarande samma kontroll som förr i tiden 
            över Mellanösterns energitillgångar?
          Noam 
            Chomsky: De främsta energiproducerande länderna är fortfarande 
            hårt kontrollerade av väststödda diktaturer. Därför är de framsteg 
            som vunnits genom den arabiska våren begränsade, men saknar inte betydelse. 
            Systemet med västkontrollerade diktaturer håller på att urholkas. 
            I själva verket har detta pågått ett bra tag. Om vi till exempel går 
            tillbaka 50 år i tiden, finner vi att energitillgångarna - som är 
            USA-strategernas största bekymmer - till största delen har nationaliserats. 
            Försök att vända den utvecklingen görs ständigt, men utan framgång.
          Ta 
            USAs invasion av Irak, till exempel. För var och en utom för en och 
            annan hängiven ideolog var det ganska uppenbart att vi inte invaderade 
            Irak av kärlek till demokratin, utan därför att landet kanske är världens 
            näst eller nästnäst största oljekälla och därför att det ligger precis 
            mitt i det främsta energiproducerande området. Detta får man inte 
            säga, för det betraktas som en konspirationsteori.
          I 
            Irak fick USA ordentligt med stryk av den irakiska nationalismen - 
            framför allt icke våldsam motståndskamp. USA kunde döda upprorsmännen, 
            men man kunde inte hantera en halv miljon människor som demonstrerade 
            på gatorna. Steg för steg lyckades Irak plocka sönder de kontrollsystem 
            som installerats av ockupationsstyrkorna. I november 2007 började 
            det stå ganska klart att det skulle bli mycket svårt att uppnå USAs 
            mål. Och intressant nog var det just vid den tidpunkten som dessa 
            målsättningar formulerades uttryckligen. I november 2007 gick Bush 
            II-administrationen alltså ut med en officiell deklaration om hur 
            varje framtida överenskommelse med Irak måste se ut. Där fanns två 
            viktiga krav: ett, att USA måste få frihet att utföra stridsoperationer 
            från sina militärbaser, som man skulle behålla; två, "uppmuntra det 
            utländska investeringsflödet till Irak, särskilt USA-investeringar." 
            I januari 2008 gjorde Bush detta klart i ett av sina presidentuttalanden 
            i samband med antagandet av ny lagstiftning. Ett par månader senare 
            tvingades USA ge upp detta inför det irakiska motståndet. Kontrollen 
            över Irak håller nu på att helt glida dem ur händerna. Irak var ett 
            försök att med våld återinföra något som liknade det gamla kontrollsystemet, 
            men försöket slogs tillbaka. Jag tror att USAs politik allmänt sett 
            har förblivit densamma, och att den går tillbaka till andra världskriget. 
            Men USAs förmåga att genomföra politiken krymper stadigt.
          David 
            Barsamian: Beror detta på USAs svaga ekonomi?
           
            Noam Chomsky: Det beror delvis helt enkelt på att mångfalden 
            ökar i världen. Det finns en större mångfald av maktcentra. Vid slutet 
            av andra världskriget stod USA på den absoluta toppen av sin makt. 
            Landet ägde hälften av världens rikedomar och landets samtliga konkurrenter 
            var allvarligt skadade eller förstörda. USAs ställning var ofattbart 
            säker och man hade utformat planer för att i praktiken styra världen.
          David 
            Barsamian: Var det det som kallades för "Grand Area"-strategin?
          Noam 
            Chomsky: Ja. Strax efter andra världskriget skisserade bland andra 
            George Kennan, som var chef för den politiska planeringsgruppen inom 
            utrikesdepartementet, upp detaljerna, och de sattes sedan i verket. 
            Det som sker nu i Mellanöstern och Nordafrika i viss utsträckning 
            och Sydamerika i synnerhet började redan i slutet av 40-talet. Det 
            första stora framgångsrika motståndet mot USAs hegemoni kom 1949. 
            Då inträffade en händelse som märkligt nog kallas "förlusten av Kina". 
            En mycket intressant formulering, som aldrig har ifrågasatts. Det 
            diskuterades mycket vem som hade ansvaret för förlusten av Kina, och 
            det blev en enorm inrikespolitisk strid. Men formuleringen är intressant. 
            Man kan ju bara förlora något om man äger det. Det togs helt enkelt 
            för givet att vi ägde Kina, och om man kämpade för och vann sitt oberoende 
            där, så har vi förlorat Kina. Längre fram kom oron för "förlusten 
            av Latinamerika", "förlusten av Mellanöstern", "förlusten av vissa 
            länder, allt detta utifrån premissen att vi äger världen och att allt 
            som försvagar vår kontroll innebär en förlust för oss och vi frågar 
            oss hur vi skall vinna tillbaka kontrollen.
          Om 
            vi läser utrikespolitiska tidskrifter idag eller om vi på skoj skulle 
            lyssna på republikanernas debatter, så får vi höra dem ställa frågan: 
            "Hur skall vi förhindra ytterligare förluster?" Samtidigt har förmågan 
            att vidmakthålla kontrollen minskat drastiskt. Redan kring 1970 var 
            världen ekonomiskt sett tripolär, med ett nordamerikanskt industricentrum 
            med bas i USA, ett europeiskt centrum med bas i Tyskland, till storleken 
            ungefär jämförbara, och ett ostasiatiskt centrum med bas i Japan, 
            vilket var det mest dynamiska tillväxtområdet i världen. Sedan dess 
            har den ekonomiska ordningen globalt blivit mycket mer diversifierad. 
            Det är alltså svårare att genomföra vår politik, men de underliggande 
            principerna har inte ändrats särskilt mycket.
          Ta 
            Clinton-doktrinen till exempel. Clinton-doktrinen gick ut på att USA 
            hade rätt att ensidigt använda våld för att trycka "oinskränkt tillträde 
            till nyckelmarknader, tillgång till energi och strategiska resurser". 
            Det gick längre än allt som George W. Bush hade sagt. Men det sades 
            diskret och varken förmätet eller kränkande, och förorsakade därför 
            ingen större uppståndelse. Tron på denna rätt lever kvar än idag. 
            Den ingår också i den intellektuella kulturen.
          Mitt 
            i alla hurrarop och applåder strax efter mordet på Osama bin Laden 
            hördes några få kritiska röster som ifrågasatte huruvida denna handling 
            var laglig. För flera århundraden sedan utgick man från att någon 
            var oskyldig tills han befanns skyldig. En misstänkt person skall 
            lagföras. Det är ett väsentligt inslag i USAs lagstiftning och kan 
            spåras ända tillbaka till Magna Carta. Några röster hävdade alltså 
            att vi inte borde riva ner hela grunden för den angloamerikanska rätten. 
            Detta ledde till en massa mycket förtörnade och ilskna reaktioner, 
            men de intressantaste tillhörde som vanligt den yttersta vänsterflanken 
            bland liberalerna. Matthew Yglesias, en känd och mycket aktad kommentator 
            i den liberala vänstern, skrev en artikel där han förlöjligade dessa 
            synpunkter. Han kallade dem "förbluffande naiva" och korkade. Sedan 
            sade han varför: "En av den institutionella världsordningens främsta 
            funktioner är just att legitimera västmakters användande av dödligt 
            militärt våld". Han menade självklart inte Norge. Han menade USA. 
            Den princip som det internationella systemet vilar på är alltså att 
            USA har rätt att använda våld efter eget gottfinnande. Att säga att 
            USA bryter mot folkrätten eller något ditåt är förbluffande naivt, 
            helkorkat. Förresten var det mig kommentarerna gällde, och jag erkänner 
            gladeligen min skuld. Jag tror Magna Carta och folkrätten är värda 
            en viss uppmärksamhet.
           
            Jag nämner detta bara för att belysa hur de centrala principerna inte 
            har ändrats särskilt mycket inom den intellektuella kulturen, inte 
            ens inom yttersta vänsterflanken bland liberalerna. Men förmågan att 
            omsätta dem i praktiken har minskat drastiskt. Det är därför det talas 
            så mycket om USAs "förfall". Titta på förra årets sista nummer av 
            Foreign Affairs, som är etablissemangets främsta tidskrift. På omslaget 
            frågar man i fetstil: "Är det slut med USA?" Det är det vanliga gnället 
            från folk som anser att de borde ha allting. Om man tror att man borde 
            ha allting och man går miste om något, så är det en katastrof, världen 
            håller på att störta samman. Är det då slut med USA? För länge sedan 
            "förlorade" vi Kina, vi har förlorat Sydostasien, vi har förlorat 
            Sydamerika. Kanske kommer vi att förlora Mellanöstern och länderna 
            i Nordafrika. Är det slut med USA? Det är ett slags förföljelsemani, 
            men de superrikas och supermäktigas förföljelsemani. Om man inte har 
            allting, så är det katastrof.
           
            David Barsamian: New York Times beskriver det "politiska dilemma 
            som utmärker den arabiska våren: hur få de motsägelsefulla impulserna 
            från USA, alltså stöd till demokratisk förändring, önskan om stabilitet, 
            att gå ihop med vaksamheten gentemot islamisterna, som har kommit 
            att bli en stark politisk kraft?" Times har definierat dessa tre målsättningar 
            för USA. Vad anser Ni om detta?
           
            Noam Chomsky: Två syften stämmer. USA är för stabilitet. Men 
            man måste komma ihåg vad stabilitet innebär, och det är anpassning 
            till USAs påbud. Till exempel är en av anklagelserna mot Iran, det 
            "stora hotet" i vår utrikespolitik, att landet destabiliserar Irak 
            och Afghanistan. Hur då? Genom att försöka utvidga sitt inflytande 
            i grannländerna. Samtidigt "stabiliserar" vi länder när vi invaderar 
            och ödelägger dem.
          Jag 
            har i vissa sammanhang citerat en av mina favoritillustrationer till 
            detta, som kommer från James Chace, en känd och mycket god liberal 
            utrikespolitisk analytiker, f d ansvarig utgivare av Foreign Affairs. 
            När han skrev om störtandet av Salvador Allendes regim och införandet 
            av Augusto Pinochets diktatur år 1973, så sa han att vi måste "destabilisera" 
            Chile till "stabilitetens" fromma. Detta uppfattas inte som någon 
            motsägelse, och det är det inte. Vi måste krossa det parlamentariska 
            systemet för att uppnå stabilitet, det vill säga att man måste göra 
            som vi säger. I denna tekniska bemärkelse är vi alltså för stabilitet.
          Den 
            oro man känner inför politisk islam är bara oro inför varje slags 
            självständig utveckling. Allt vad oberoende heter måste oroa, eftersom 
            man kan undermineras av det. Det är faktiskt litet ironiskt, för USA 
            och Storbritannien har historiskt och beslutsamt understött radikal 
            islamisk fundamentalism, inte politisk islam, som en kraft för att 
            blockera sekulär nationalism, vilket är det som verkligen oroar. Sålunda 
            är till exempel Saudiarabien världens mest extrema fundamentaliststat, 
            en i grunden islamisk stat med en oförfalskad strävan att missionera, 
            och som sprider radikal islam till Pakistan och finansierar terrorism. 
            Men landet är bålverket för USAs och Storbritanniens politik. Man 
            har konsekvent stött Saudiarabien mot hotet om sekulär nationalism 
            från Gamal Abdel Nassers Egypten och Abd al-Karin Qasims Irak, bland 
            många andra. Men man gillar inte polisk islam, eftersom det kan leda 
            till oberoende.
          Det 
            första av de tre målen, vår trängtan efter demokrati, det är ungefär 
            som när Josef Stalin talade om det ryska engagemanget för frihet och 
            demokrati för världen. Det är den sorts uttalande som man skrattar 
            åt när man hör det från kommissarier eller iranska mullor, men man 
            nickar bifall, artigt och ibland till och med beundrande, när man 
            hör det från motparterna i väst.
          Om 
            man ser till vad som har hänt, så blir strävan efter demokrati ett 
            dåligt skämt. Det erkänner till och med ledande forskare. En av de 
            främsta forskarna vad gäller "demokratifrämjande" är Thomas Carothers, 
            ganska så konservativ och mycket aktad, en "ny-reaganit", inte någon 
            brinnande liberal. Han arbetade på Reagans utrikesdepartement och 
            har skrivit ett flertal böcker där han går igenom hur demokratifrämjandet 
            har utvecklats, vilket han tar på största allvar. Hans säger att javisst, 
            detta är ett djupt förankrat ideal för USA, men det har en märklig 
            historia, och det är att alla USA-administrationer är "schizofrena". 
            De stödjer bara demokratin om den anpassar sig till vissa strategiska 
            och ekonomiska intressen. Han beskriver detta som en ett slag sjukdomsbild, 
            som om USA behövde psykiatrisk behandling eller något i den stilen. 
            Det finns naturligtvis en annan tolkning, som man dock inte kan hänvisa 
            till om man är en välartad intellektuell som uppför sig ordentligt.
          David 
            Barsamian: Bara några månader efter det att president Hosni Mubarak 
            störtades i Egypten, så satt han på de anklagades bänk, åtalad för 
            brott. Att styresmän i USA någonsin skulle ställas till svars för 
            sina brott i Irak eller andra ställen är otänkbart. Kommer det att 
            bli någon ändring på detta inom en snar framtid?
          Noam 
            Chomsky: Det är väsentligen Yglesias princip: själva grundvalen 
            för världsordningen är att USA har rätt att använda våld efter eget 
            gottfinnande. Så hur skall man kunna åtala någon?
          David 
            Barsamian: Och ingen annan har denna rätt?
          Noam 
            Chomsky: Självklart inte. Ja, kanske våra skyddslingar. Om Israel 
            invaderar Libanon och dödar tusen människor och förstör halva landet, 
            så är det helt OK. Det är intressant. Barack Obama var senator innan 
            han var president. Som senator gjorde han inte mycket, men ett par 
            saker gjorde han bland annat en som han var särskilt stolt över. Om 
            man tittade på hans hemsida före primärvalen, så framhävde han det 
            faktum att han under Israels invasion av Libanon år 2006 var medförslagställare 
            till en resolution i senaten som krävde att USA inte skulle göra något 
            för att hindra Israels militära aktioner förrän de hade uppnått sina 
            syften och klandrade Iran och Syrien för att de stödde motståndskampen 
            mot Israels ödeläggelse av södra Libanon, förvisso för femte gången 
            på 25 år. Man ärver alltså den rätten. Det gör också andra skyddslingar.
          Men 
            rättigheterna ligger i verkligheten i Washington. Det är det som innebär 
            att äga världen. Det är som luften man andas. Man får inte ifrågasätta 
            det. Den främste grundaren av samtida teori om internationella relationer, 
            Hans Morgenthau, var verkligen en mycket rättskaffens person, en av 
            de mycket få statsvetare och experter på internationella affärer som 
            kritiserade Vietnam-kriget på moraliska och inte taktiska grunder. 
            Mycket ovanligt. Han skrev en bok med titeln The Purpose of American 
            Politics. Vi vet redan vad som komma skall. Andra länder har inga 
            syften. USAs syfte är å andra sidan "transcendent": att bringa frihet 
            och rättvisa till resten av världen. Men liksom Carothers är han en 
            bra vetenskapsman, och av den anledningen granskade han bakgrundsfakta. 
            Han sa: När man studerar vad som hänt, ser det ut som om USA inte 
            har levt upp till sitt transcendenta syfte. Men sedan säger han: Att 
            kritisera vårt transcendenta syfte "är som att hemfalla åt ateismen, 
            som förnekar religionens giltighet på liknande grunder" - vilket är 
            en bra jämförelse. Det är en djupt förankrat religiös föreställning, 
            så djup att det kommer att bli svårt att riva upp den. Och om någon 
            ifrågasätter den, så leder det till nära nog hysteriska reaktioner 
            och ofta till anklagelser för antiamerikansm eller "USA-hat", intressanta 
            begrepp som inte existerar i demokratiska samhällen, bara i totalitära 
            samhällen och så här, där detta tas för givet.
           
            Översättning: Eva Sjöblom