Den 
            18 december i fjol tog Evo Morales över Bolivias presidentämbete som 
            förste indianske president i Latinamerikas historia. Valsegern för 
            hans parti MAS (Rörelse för socialismen) ses som en reaktion på maktelitens 
            kroniska misslyckande med att skapa en nation som omfattar samtliga 
            medborgare. 
           
            Vänstern fick 53.7 procent av rösterna, men det är inte gamla tiders 
            marxistiska partivänster, utan en hel arkipelag av sociala och fackliga 
            rörelser i symbios, med ibland vitt skilda politiska kulturer och 
            målsättningar och med ett etniskt inslag som var nära nog obefintligt 
            i den traditionella vänstern.
          Indianisering 
            av vänstern
          I 
            denna "vänsterpopulism", i så måtto som den satsar på att bygga upp 
            en bred folklig identitet som står över skilda etniska och klassidentiteter, 
            kombineras inslag av revolutionär nationalism från 50-talet och 70-talets 
            indianska katariströrelse. Parallellt kan man tala om en "indianisering" 
            av den bolivianska vänstern. Till skillnad från förr, har indianer 
            efter en lång process inom facket kommit att sitta i ledningen för 
            de nya partiorganisationerna och till slut hamnat i parlamentet. I 
            dessa nya strukturer har man med kraft drivit tanken om att "rösta 
            för oss själva" gentemot tidigare representationsformer med "kulturella 
            mellanhänder" ur medelklassen eller eliten.
          Från 
            första början använde sig Evo Morales av en lång rad åtbörder och 
            symboler för att ge tyngd åt tanken på en "demokratisk och kulturell 
            revolution". Först kom de symbolladdade installationsceremonierna, 
            bl a den traditionella indianska i Tiahuanacu och när han svor presidenteden 
            inför folket på Plaza de los Héroes. Sedan utsågs en regering som 
            den bolivianska pressen betecknade som tuff. "Regeringen speglar samtliga 
            krav på förändring i boliviansk politik. De nya ministrarna arbetar 
            eller har arbetat med de sociala rörelserna och stått i främsta ledet 
            i kampen mot den nyliberala ordningen", säger den nye ministerpresidenten, 
            sociologen och f d militären Juan Ramón Quintana. Det strategiskt 
            viktiga oljeministeriet leds av Andrés Soliz Rada, som förespråkar 
            en hård nationaliseringspolitik och kritiserar MAS' energipolitik 
            från vänster. Chef för det nybildade vattenministeriet blev Andel 
            Mamani, som förra året gick i spetsen för kampen för att kasta ut 
            det franska vattenbolaget Suez ur Bolivia.
          En 
            av överraskningarna var utnämningen av Casimira Rodríguez, ledare 
            för hembiträdenas förening, till justitieminister, vilket av Quintana 
            ses som en historisk framgång för "den stora massan traditionellt 
            utsatta, osynliga och illa behandlade hushållsarbetande kvinnorna". 
            Till att leda kampen mot narkotikahandeln utsågs den f d cocaodlaren 
            Felipe Cáceres och till utrikesminister kulturarbetaren och indianvännen 
            David Choquehuanca, som hävdar att "diplomaterna borde tala quechua 
            eller aymara", och som hotat med att stänga den Diplomatiska Akademin 
            eftersom "den utestänger folk". Under sina två första halsbrytande 
            veckor som president, uppfyllde Evo Morales sitt löfte att sänka lönerna 
            för topptjänstemännen i statens tjänst - 57% mindre åt presidenten, 
            som inte får tjäna mera än 2 000 dollar, och 50% mindre åt parlamentsledamöterna, 
            och hans arbetstakt är minst sagt militärisk: Han är på plats på Palacio 
            Quemado klockan fem på morgonen, ibland ännu tidigare. Samtidigt har 
            Morales stuvat om i hela den militära toppen och i befordringarna 
            hoppat över två befälhavare som misstänktes vara delaktiga i det omtvistade 
            överlämnandet av 28 kinesiska missiler till USA för "desaktivering", 
            eftersom man i USA var man rädd för att missilerna skulle hamna hos 
            terroristgrupper. Han har också utnämnt människorättsaktivisten Sacha 
            Llorenti till ambassadör i Washington och han håller på att förbereda 
            en lag om en konstituerande församling som skall säkra majoritet för 
            sociala rörelser och indianrörelser som skall "grunda Bolivia på nytt".
          Hinder 
            på vägen
          Men 
            vägen till förändring är full av hinder och den nya regeringen kommer 
            att få lika svårt att lösa ekvationen utopi-realpolitik som andra 
            vänsterregeringar i Latinamerika. Ett exempel: Den nye arbetsmarknadsministern 
            Santiago Gálvez Mamani är arbetare och ledare för fabriksarbetarförbundet, 
            som är för det kontroversiella frihandelsavtalet med USA, och den 
            23 oktober marscherade stora skaror av fabriksarbetare tillsammans 
            med textilföretagen till USAs ambassad och krävde att avtalet skulle 
            undertecknas. Paradoxalt nog är en av regeringens bundsförvanter mot 
            frihandelsavtalet en rad stora exportföretag i Santa Cruz de la Sierra, 
            framförallt sojaexportörer, och man försöker nu få till stånd exportavtal 
            för soja och socker med Venezuela och Libyen. En av de mest ifrågasatta 
            regeringsmedlemmarna är försvarsministern Walter San Miguel, som ägnat 
            sig åt att driva ett antal privatiseringar och sitter i styrelsen 
            för Lloyd Aéreo Boliviano, som tillhör den maffiavänlige företagaren 
            Ernest Asbún. Men 
            hur nationalistiska den nya regeringens tongångar än är, så är många 
            nya projekt beroende av biståndsfinansiering. "Under min resa har 
            jag lärt att en god president är den som gör goda affärer", sade Morales 
            efter sin rundresa världen över.
          Fattiga 
            cocaodlare blir politiska aktörer
          Inte 
            många hade räknat med att det "politiska instrument" som cocaodlarna 
            i Chapare drivit fram skulle leda till en så genomgripande och snabb 
            förändring av Bolivias politiska och sociala karta. Det dröjde länge 
            innan den traditionella vänstern erkände kokaodlarna som sociala aktörer 
            med genomslagskraft och man har aldrig förstått sig på denna nya organisationsform 
            som ligger så långt ifrån den sorts partibildning som den marxistiska 
            vänstern alltid har försvarat. År 1995 togs ett kvalitativt språng, 
            när ett antal bondefack antog en "tes" som gick ut på att grunda en 
            rörelse som var en förlängning av de bondefack som genomfört omfattande 
            aktioner till försvar för sin mark och mot att cocaodlingarna förstördes. 
            Vid den tiden var den sociala rörelsen svag. Men efter besluten i 
            Santa Cruz bildades ASP - Asamblea por la Soberanía de los Pueblos, 
            "församlingen för folkens suveränitet", under ledning av bondeledaren 
            Alejo Véliz från Cochabamba. ASP beskrev sig själv som ett "revolutionärt 
            frihetsalternativ som uppstått bland landsbygdsbefolkning och förtryckta, 
            och som under tidens gång har vunnit anslutning från andra sektorer 
            i enlighet med principerna om att tjäna som Politiskt Instrument för 
            de förtryckta, inte bara för bönderna".
          Samarbete 
            med vänstern
          Under 
            åren därefter har dessa gigantiska fackliga och sociala apparater 
            visat sig ha stor kapacitet när det gäller att tävla med de traditionella 
            partierna om rösterna. ASP blev aldrig erkänd av valmyndigheten, och 
            första gången det Politiska Instrumentet sattes på prov, fick detta 
            därför ske inom ramen för en allians kallad Förenade Vänstern, som 
            huvudsakligen utgjordes av kommunistpartiet och en vänsterfraktion 
            ur det gamla Falange-partiet och MAS och man vann en del framgångar 
            i Cochabamba.
          År 
            1997 valdes cocaodlaren och aktivisten Evo Morales till parlamentsledamot 
            med 61.8 procent av rösterna, det högsta enskilda röstetalet i landet, 
            men 1998 sprack det politiska äktenskapet mellan Evo Morales och bondeledaren 
            Alejo Véliz definitivt, och Evo Morales beslöt ställa upp för MAS. 
            
          I 
            januari 2002 blev Evo Morales utesluten ur parlamentet, sedan han 
            fått skulden för en rad sammanstötningar mellan poliser och cocaodlare 
            i Sacaba. Han hamnade också i dispyt med dåvarande ambassadören Manuel 
            Rocha, och dessa båda händelser gjorde att han vann politisk terräng 
            hos vissa medelklassgrupper i städerna. Evo Morales direkta möten 
            med gräsrötterna, hans sätt att klä sig och tala gör att han effektivt 
            kan skilja ut sig från de traditionella politikerna och framstå som 
            oförfalskad bonde och indian, trots att han tidigare suttit i parlamentet 
            tillsammans med makteliten. Evo Morales vet att han måste fortsätta 
            att vara "en i mängden" tillsammans med sina gräsrötter, och det märktes 
            tydligt när han reste världen runt och träffade bland annat den spanske 
            kungen i tröja eller skjortärmar.
          Unikt 
            mandat
          Valresultatet 
            den 18 december gav MAS ett mandat som aldrig tidigare förekommit 
            i Bolivias historia och nästan aldrig tidigare i Latinamerika. Dessutom 
            visar den tredjedel av rösterna som MAS fick i Santa Cruz och Tarija 
            och hur grundlöst talet i Santa Cruz om "två Bolivia" hade varit, 
            det vill säga ett bråkigt västra och ett produktivt östra Bolivia. 
            MAS' framgångar berodde till stor del på rörelsens förmåga att förknippa 
            cocan - det heliga bladet - med den indianska identiteten, och samtidigt 
            ifrågasätta den rådande ekonomiska modellen och dra upp en rad allmänna 
            riktlinjer för ett nytt bolivianskt projekt. Kärnan i MAS' och större 
            delen av den bolivianska vänsterns profil är idag kampen mot nyliberalismen, 
            särskilt målet att återta den statliga kontrollen över ett antal strategiska 
            områden i ekonomin, till exempel naturtillgångar eller offentlig verksamhet. 
            Såtillvida handlar det om en reformistisk vänster som står för en 
            "avkolonisering av makten" och åternationalisering av landet, och 
            som under starka spänningar verkar inom och utanför institutionerna. 
            MAS talar också om försvar för den representativa demokratin, men 
            till skillnad mot förr är det inte fråga om en fas i en övergång till 
            socialismen, utan ett fält där ett "nygrundande av landet skall ske 
            med deltagande av de människor som inte var med och grundade Bolivia", 
            det vill säga en radikalisering av den "liberala" demokratin.
          Omöjlig 
            socialism?
          Den 
            valde vicepresidenten Álvaro García Linera konstaterar att socialism 
            i Bolivia är omöjlig av två anledningar: de lokala gemensamma ekonomierna 
            har brutits upp och blivit till enskilda hushållsekonomier, och den 
            gamla politiserade och organiserade arbetarklassen har ersatts av 
            ett nytt proletariat som lever i yttersta misär och inte är fackligt 
            organiserat. I de bolivianska sociala rörelserna finns heller inte 
            några socialistiska strömningar. MAS står nu inför utmaningen att 
            göra kampen mot nyliberalismen till en ny institution och skapa en 
            ny "postnyliberal" ekonomisk modell. Evo Morales valseger har placerat 
            Bolivia på den meridian där Latinamerika nu befinner sig efter de 
            bedrövliga resultaten av den nyliberala politik som förts sedan mitten 
            av 80-talet, en kombination av krympta statliga sfärer, försämrade 
            levnadsvillkor och växande korruption, och där man nu testar vidgad 
            statligt inflytande och ett aningen mera självständigt förhållande 
            till internationella finansinstitutioner och USA, i ett slags "nynationalism".
          MAS-regeringens 
            första tid kommer att bli avgörande för om man går vidare mot en intellektuell 
            och moralisk reform av politiken eller ett det blir ett nytt slags 
            folklig klientelism, där en del av statstjänarna byts ut, men ingenting 
            i grundens ändras i sättet att bedriva politik.
          Bolivia 
            - ett experimentfält
          Förutom 
            regeringens sociala legitimitet, så får MAS absolut majoritet i deputeradekammaren 
            och 12 mandat i senaten mot 13 för Podemos, 1 för Movimiento Nacionalista 
            Revolucionario och ytterligare 1 för Unidad Nacional. Det återstår 
            att se om "länsstyrelserna", där MAS bara vann tre av nio (Oruro, 
            Potosí och Chuqisaca) blir skådeplatsen för en pånyttfödelse hos den 
            höger som kastats ut från makten över landet, eller om de valda "landshövdingarnas" 
            personliga intressen får dem att agera mera pragmatiskt för att göra 
            det lättare för dem att styra lokalt. Samtidigt kommer Bolivia att 
            bli ett experimentfält vad gäller samverkan mellan det politiska och 
            det sociala, något som i Latinamerika huvudsakligen har skett i två 
            synbart motsatta former: "förändra världen utan att ta makten" eller 
            "ta makten utan att förändra världen". Zapatiströrelsen hör hemma 
            i den första, och Lulas PT-parti i Brasilien i den andra. Som alltid 
            kommer historien att se till att lösa ekvationen mellan framgångar 
            och misslyckanden, förväntningar och verklighet, förändring och kontinuitet.
          Pablo 
            Stefanoni och Hervé Do Alto, från tidskriften El Viejo Topo
          Översättning 
            och bearbetning: Eva Sjöblom