Privatiserade sjukhus är ett tvisteämne mellan gamla 
            politiska fiender från inbördeskrigets dagar i El Salvador. På olika 
            platser i Peru demonstrerar människor mot att telefonbolaget skall 
            bli privat.  
          Den 
            Det återstår att se hur effektiva proteströrelserna i Latinamerika 
            blir i det långa loppet och om man lyckas komma med en kritik mot 
            hela den nyliberala politiken, där privatiseringarna bara är en del. 
            I vilket fall som helst har demonstranterna fått en del regeringar 
            att ifrågasätta om privatiseringar är den universalmedicin som dess 
            förespråkare hävdar. 
          Från 
            1900-talets början fram till 60-talet skedde omfattande nationaliseringar 
            av industrier och service i händerna på utländska bolag som hade fört 
            ut enorma vinster och tillgångar ur Latinamerika. Detta ledde dock 
            inte till någon ekonomisk blomstring, utan vid slutet av förra århundradet 
            hade korruption, överdimensionerad personalstyrka och urmodig utrustning 
            blivit ett gissel i många statliga bolag. Men de internationella kreditinstituten 
            har inte ställt upp med resurser för att göra det möjligt att reformera 
            och rusta upp av den offentliga sektorn, utan i stället krävt att 
            offentliga bolag säljs ut. 
          Den 
            gemensamma sektorn ska bort 
            De nya vinstintressena ska göra verksamheten mera effektiv, mindre 
            korrumperad och bättre anpassad efter "kundernas" behov. Det lovar 
            man och hävdar också att nya privata industrier skapar nya arbetstillfällen. 
            Mycket litet i den vägen har åstadkommits i Latinamerika, men privatiserarna 
            viker inte en tum, utan kommer med ännu mer långtgående krav. Nu vill 
            nyliberalerna helt göra slut på det som kallats "den gemensamma sektorn", 
            det vill säga den sektor där samhällsmedlemmar verkar tillsammans 
            för att täcka sociala behov.
           
            Under 1900-talet ledde fattiga och arbetande människors kamp världen 
            över till att tryggandet av en minimum av föda, bostad, skola och 
            sjukvård kom att uppfattas som samhällets ansvar, och regeringarna 
            har stått för eller subventionerat sådant eftersom det blivit uppenbart 
            att samhället i sin helhet blir lidande när medborgare som är för 
            fattiga för att försörja sig svälter, blir sjuka och saknar skola 
            och tak över huvudet. Om det offentliga avsvär sig den rollen, finns 
            det ingen anledning att tro att företag med vinstintressen skulle 
            vara mera benägna att täcka upp dessa behov.
           
            Enligt Interamerikanska utvecklingsbanken - IDB - som är de latinamerikanska 
            ländernas största kreditgivare, är Latinamerika fattigt därför att 
            befolkningen saknar ordentlig utbildning, är sjuk och står och stampar 
            på samma fläck. Nästan alla andra anser att latinamerikanernas belägenhet 
            beror på deras fattigdom och inte tvärtom, men det är ju IDB som sitter 
            på miljarderna. I sin rapport över ekonomiska och sociala framsteg 
            år 2000 hävdade IDB att Latinamerikas brist på utveckling berodde 
            på att den offentliga sektorn var ineffektiv. I följande års rapport 
            skyllde man återigen allt elände på de offentligägda inrättningarna 
            och pekade ut hälsovård, utbildning och infrastruktur i offentlig 
            regi som ansvariga för fattigdom och arbetslöshet. Lösningen var enkel: 
            privatisering. 
          Privatiserade 
            vaccinationsprogram 
            IDB ställer nu upp med stora krediter och sedan början av 90-talet, 
            när banken först började stödja och verkställa de nyliberala bestraffningsåtgärder 
            som fått namnet Washington Consensus, har man finansierat privatisering 
            av avloppsvattenhantering, flygplatser, vägar, högstadieskolor och 
            pensionsfonder. Man har lämnat över telekommunikationer, socialförsäkringar, 
            dagis, sjukhus och energiproduktion till den privata sektorn, ett 
            öde som också drabbat yrkesskolor och vaccinationsprogram, bland mycket 
            annat. 
          I 
            detta sakernas tillstånd saknar många latinamerikanska regeringar 
            förutsättningar att få en riktig överblick och kontroll över den privata 
            sektorn. Och "konsumenterna" har varken möjlighet eller pengar nog 
            att spana runt efter lämpligaste leverantör av värme, vatten, hälsovård 
            och skola med mera. 
          Likväl 
            har de senaste femton åren varit lönsamma för privatiserarna i Latinamerika. 
            Mellan 1986 och 1999 skedde 396 försäljningar och överföringar av 
            offentliga tillgångar till den privata sektorn till ett värde som 
            motsvarar mer än hälften av alla privatiseringar i samtliga u-länder. 
            IDBs chefsekonom nämner särskilt Bolivia, Peru och Brasilien, där 
            det samlade värdet av privatiseringarna stod för över 10 procent av 
            BNP under perioden, och Argentina, El Salvador, Guatemala, Mexiko, 
            Venezuela och Colombia, där värdet översteg 5 procent. Denna genomgripande 
            överföring till privata intressen var tänkt att skapa arbetstillfällen 
            och bättre service, men arbetslösheten är högre och fattigdomen värre 
            än någonsin på hela kontinenten. Men lönsamheten stiger, rapporterar 
            banken muntert, liksom effektiviteten, något som banken definierar 
            som avkastning per anställd. 
          En 
            sak förbryllar dock banken, och det är den såkallade "privatiseringsparadoxen": 
            Trots att vinster och effektivitet har ökat, är privatiseringspolitiken 
            impopulär. 63 procent av latinamerikanerna anser nämligen att den 
            inte varit till någon nytta för deras länder. 
          Hälsovådligt 
            kranvatten 
            Antag att en regering lånar ca. 100 miljoner dollar från IDB (plus 
            550 miljoner från Världsbanken) för att rusta upp vattenbolaget i 
            huvudstaden och installera en flygplanslast med utrustning och mjukvara. 
            Antag att regeringen sedan säljer den uppfräschade inrättningen för 
            en blygsamma summa pengar till ett konsortium bestående av ett franskt 
            vattenbolag, en spansk bank och en rad lokala banker med strategiskt 
            placerade svågrar, f d affärspartners, ministerälskarinnor m fl. Antag 
            sedan att detta nya konsortium, som själv bara har investerat cirka 
            30 miljoner dollar, sparkar runt hälften av det offentliga bolagets 
            anställda och omedelbart sätter igång en kampanj för att höja vattenavgifterna 
            till över det belopp som slagits fast i ett avtal som löper på 30 
            år och som inte går att säga upp. Konsortiet lånar ytterligare 300 
            miljoner dollar från IDB, alldeles innan man struntar i allt underhåll 
            och koncentrerar sin service till områden där man säkrast får betalt 
            för sina räkningar, och till slut då och då förser de stackars konsumenterna 
            med skvättar av brunaktigt vatten som innehåller nitratmängder som 
            kan skada hjärnan samt föga aptitretande rester av avföring. Hur populär 
            kan privatiseringspolitiken då bli? För detta har inträffat. Så agerade 
            nämligen Aguas Argentinas, eller det konsortium som sköter vattenledningssystemet 
            i Buenos Aires-området. 
          Det 
            finns massor av liknande historier. Men IDB viker inte en tum. Tvärtom 
            har man slagit fast att den sociala och ekonomiska krisen i Latinamerika 
            består därför att privatiseringarna inte är tillräckligt långtgående. 
            
          Samtidigt 
            försämras ländernas finanser. I december 2001 klarade Argentina, som 
            är Latinamerikas största privatiserare, inte längre av sin statsskuld, 
            och en trolig orsak till detta är att staten till följd av den Världsbanks- 
            och IDB-sponsrade privatiseringen av socialförsäkringssystemet gick 
            miste om de reserver som krävdes för att lösa löpande utbetalningsproblem. 
            I oktober 2002 gav Världsbanken ut en rapport som visade att privatiseringarna 
            knappast alls hade bidragit till att förbättra de latinamerikanska 
            ländernas statsinkomster. Enligt IDBs egen statistik har inkomstklyftorna 
            vidgats i hela Latinamerika, trots ekonomisk tillväxt. Om den redan 
            skeva inkomstfördelningen från 80-talet hade bestått i stället för 
            att förvärras, hade 45 miljoner färre människor levt under det officiella 
            fattigdomsstrecket på 90-talet. 
          Mycket 
            litet talar för att offentliga inrättningar och deras anställda verkligen 
            bär skulden för den växande fattigdomen och arbetslösheten. Mellan 
            1960 och 1995 byggde latinamerikanska utbildningsministerier så många 
            skolor och anställde så många lärare som behövdes för att ge alla 
            tillgång till skola och krympa analfabetismen från 34 till 13 procent. 
            Under samma period ökade livslängden dramatiskt tack vare offentlig 
            hälsovård, landsbygdskliniker, vaccinationskampanjer och offentliga 
            sjukhus. Till detta bidrog också utbyggnaden av offentlig vattendistribution. 
            
          Strejker 
            i El Salvador 
            Det var när Internationella valutafonden, Världsbanken och IDB började 
            tjata om nedskärningar i de offentliga utgifterna för att lösa skuldkrisen, 
            som undervisning och hälsovård började försämras markant. Till exempel 
            tvingades den nya regeringen i Nicaragua 1990 och 1991 av pressen 
            från de multilaterala bankerna att utan vidare spisning halvera sin 
            hälso- och sjukvårdsbudget. Andra latinamerikanska regeringar har 
            tvingats till liknande nedskärningar, vilket har lett till protester 
            från medborgare och offentliganställda. I El Salvador har läkare och 
            vårdpersonal protesterat och gått i strejk upprepade gånger sedan 
            1999 för att stoppa privatiseringen av offentliga sjukhus. Brasiliens 
            nationella front för en hälsovänlig miljö har kämpat systematiskt 
            mot privatisering av kommunalt vatten och kommunalarbetarna i Cali 
            i Colombia har lyckats tvinga regeringen att uppskjuta den IDB-påbjudna 
            utförsäljningen av deras företag i ett år. Det kanske mest uppmärksammade 
            exemplet på motstånd är den koalition av folkliga organisationer som 
            har tvingat Bolivias regering att dra sig ur ett avtal som skulle 
            ha låtit USA-företaget Bechtel ta hand om vattendistributionen i Cochabamba. 
            
          Medan 
            IDB talar vitt och brett om demokrati har banken utformat ett kreditbeviljningsförfarande 
            där de nationella parlamenten saknar inflytande. Den verkställande 
            makten är mycket lättare att ha att göra med, eftersom presidenterna 
            undantagslöst satsar på att slippa ställa in betalningarna under sin 
            mandatperiod och dessutom är lättare att köpa än hela parlamentariska 
            majoriteter. 
          Den 
            process som leder till beviljad kredit är ungefär densamma vare sig 
            det gäller Brasilien eller Belize. Den börjar med en trojansk häst 
            i form av "tekniskt gåvobistånd" från IDB. Gåvan består av ett par 
            miljoner dollar för kontrakt, flygbiljetter och traktamenten åt konsulter 
            som ska utreda en sektor och rekommendera reformer, som alltid visar 
            sig bli en och samma, nämligen att den privata sektorn måste få delta. 
            Konsulterna utformar sedan ett förslag där en bit av kakan ofta går 
            till deras egna framtida engagemang i saken, plus dusörer till utsedda 
            politiska förmånstagare kring presidenten eller i spetsen för diverse 
            ministerier. Politikerna ifråga lämnar sedan in sin ansökan till IDBs 
            styrelse, och först sedan IDB beviljat krediten får den lagstiftande 
            församlingen i landet ifråga ens titta på projektet. Ofta skrivs handlingarna 
            bara på engelska utan spansk översättning.
           
            Politiska makthavare skor sig 
            Om privatiseringarna nu är ett misslyckande och inte leder ens till 
            ett minimum av socialt framåtskridande, varför är IDB med flera så 
            enögt inriktade på den politiken? Naturligtvis är det en fråga om 
            pengar och korruption. Här har vi inte bara presidenterna Alberto 
            Fujimori i Peru, Arnoldo Alemán i Nicaragua och Carlos Menem i Argentina, 
            här finns också ministrar, viceministrar med flera, makthavare som 
            har tvingats avgå, som åtalats, fängslats och ställts inför riksrätt. 
            Här finns också en uppsjö av privata intressen som skor sig: Suez 
            Lyonnaise, Intergren, Duke Energy, och även Enron och WorldCom hann 
            plundra Latinamerikas offentliga sektor innan skandalerna uppdagades 
            i USA. 
          En 
            sak har IDB i alla fall rätt i och det är att den offentliga sektorn 
            i Latinamerika behöver en reform, men en reform som sparkar ut tjuvarna 
            som sitter vid makten. Också IDB skulle behöva reformeras, för det 
            är en offentlig inrättning som lägger ut alldeles för mycket pengar 
            i förhållande till vad man egentligen presterar. IDB behöver aldrig 
            stå till svars, varken för misslyckade projekt, stulna miljoner (miljarder?), 
            försvunna arbetstillfällen eller sparpengar som helt plötsligt blivit 
            värdelösa. Ur NACLA Nr 3 2003 Övesättning och bearbetning: Eva Sjöblom 
            irländska 
          Ur 
            NACLA Nr 3 2003
            Översättning och bearbetning: Eva Sjöblom