På "nätet" är varan människans tid och det blir det främsta värdet. 
            Dessa tänkvärda ord för den amerikanske ekonomen Jeremy Rifkin fram 
            i sin analys av den framväxande nätekonomin som handlar om kulturell 
            handel. Den industriella handeln och även tjänsteekonomin ger inte 
            längre några marginaler.
          Vi 
            upplever just nu en radikal historisk förändring som får oss att lämna 
            varuutbytet och marknaderna för relationer som grundas på access (åtkomlighet) 
            och "nätet" (Internet). Den nya tekniken håller på att föda ett ekonomiskt 
            system som är lika skilt från marknadskapitalismen som denna en gång 
            merkantilismen, vilken den ersatte. Men att ympa in denna teknik på 
            det gamla marknadssystemet är omöjligt. Om det gör det möjligt för 
            oss att organisera livet med ljusets hastighet är marknaderna inte 
            konstruerade för att fungera så. Från och med nu och fram till mitten 
            av 2000-talet kommer marknadskapitalismen att vara en marginell faktor 
            i världsekonomin.
            
          Den 
            senaste stora förändringen av det ekonomiska systemet ägde rum mellan 
            1400- och 1800-talet. Då uppkom en serie tekniska landvinningar i 
            Europa. De lade grunden till den viktigaste utvecklingen av handeln 
            sedan det romerska imperiet. 
          I 
            slutet av medeltiden hade nya tekniker inom jordbruket fått livsmedelsproduktionen 
            att väsentligt öka. Sextanten gjorde det möjligt för europeiska sjöfarare 
            att åka runt jordklotet och upptäcka resurser som gjorde det möjligt 
            att skapa marknader. Det mekaniska urverket, som uppfanns av benediktinska 
            munkar för att effektivare reglera deras tid och handel, blev allmängods. 
            Tryckkonsten gav en fantastisk skjuts åt kommunikation och handelsrelationer. 
            Sedan kom ångmaskinen… Tillsammans introducerade dessa tekniker snabbheten 
            och möjligheter att skapa förbindelser. 
          Den 
            feodala ekonomin, som vilade på äganderättens begränsningar, kraven 
            på den enskilde på grund av det gemensamt ägda och ett samägt jordbruk 
            som producerade för bara självhushåll, var för långsam och illa anpassad 
            till den snabbhet som dessa tekniker erbjöd handeln. I stället för 
            det gemensamt ägda kom privategendom och marknader. 
          Samma 
            sak inträffar i dag. Vi ser en revolution komma som är lika stor som 
            elektriciteten. De alltför långsamma marknaderna kommer inte att kunna 
            hänga med. Vår idé om den mänskliga naturen, det sociala kontraktet, 
            de relationer vi upprätthåller med våra samtida, med andra levande 
            varelser och på den planet vi lever kommer att få finna sig i en radikal 
            förändring. Vår övergång från den geografiskt fysiska verkligheten 
            - som bestämt hur vi har organiserat handeln sedan 10 000 år - till 
            cyberrymden är ingen obetydlighet: det kommer att skaka om spelreglerna. 
            Vi går från marknaderna till "nätet". 
          Marknaden 
            karakteriseras av mötet mellan säljare och köpare. De förhandlar 
            med sikte på ett byte av en vara eller en tjänst. Säljaren tjänar 
            pengar på den marginal han har på transaktionen, multiplicerat med 
            bytesvolymen. I "nätekonomin" däremot finns varken säljare eller köpare 
            utan leverantörer och brukare, det vill säga kunder. Äganderätten 
            existerar visserligen fort- farande men den ligger hos producenten. 
            Kunderna har tillgång till "tidssegment" av olika slag: anslutning, 
            abonnemang, uthyrning eller brukarlicens. Man betalar inte för överföring 
            av ägandet till en fysisk vara utan för den erfarenhet och kunskap 
            som man för tillfället har tillgång till. 
          Internetbokhandeln 
            Amazon.com exempelvis är en marknad, medan säljare av musik som Napster 
            håller på att bli ett "nätverk". Amazon använder sig av den nya tekniken 
            men tilllämpar ännu de gamla reglerna för handel. Hos Napster betalar 
            man inte för en CD utan för ett abonnemang som ger en tillgång till 
            ett helt musikflöde under 30 dagar. Under den tid det tar för Amazon 
            att inregistrera en kund och leverera varan kan Napster via nätet 
            överföra sin tjänst hem till miljoner personer på en enda gång. 
          På 
            marknaderna är det som säljs fysiska varor och det som definierar 
            omfattningen av resurser och värdet. På "nätet" är varan människans 
            tid och det blir det främsta värdet. Därifrån har vi i marknadsföringen 
            fått begreppet life-time value, det vill säga kundens värdering 
            av sin livstid; om varje ögonblick i ert liv är en vara, hur mycket 
            är ni då värd totalt sett? 
          Marknaderna 
            tjänar pengar på en marginal i varje transaktion, men med tekniker 
            som går lika snabbt som ljuset tenderar transaktionskostnaderna att 
            gå mot noll. Detta eliminerar marknaderna ty medlen är otillräckliga 
            för att fortsätta att göra vinst. 
          Låt 
            oss som ett exempel ta en författare som i ett marknadssystem säljer 
            sin bok till ett förlag. Då uppstår en marginal i varje etapp från 
            produktion till försäljning av boken, från tryckeriet till bokhandel, 
            via grossister och distributörer. Summan av dessa marginaler läggs 
            på den slutlige bokköparen. Sådan var regeln åtminstone tills Stephen 
            King för två år sedan ändrade på den, då han sålde ett manuskript 
            till Simon & Schuster för flera miljoner dollar med sikte på att sprida 
            den på enbart elektronisk väg. Då uppstod ingen transaktionskostnad. 
            Det var det nya. Kan marknaden med sina miljontals böcker och rent 
            fysiska objekt stå emot ett "nät" som distribuerar miljontals kopior 
            av ett enda exemplar? 
          En 
            annan viktig förändring: Vi har gått från äganderätt till access 
            (åtkomlighet). Vi har vuxit upp med idén att i ett marknadssystem 
            är det värt mödan att skaffa sig fysiska ting, eftersom deras värde 
            ökar med tiden. I en värld där allt sker med ljusets hastighet och 
            där allt mycket snabbt blir föråldrat, vad skulle vi då ha för intresse 
            att köpa? Vi betalar för en global erfarenhet i tiden och inte mera 
            för fysiska ting i rummet. I marknadskapitalismens era var den grundläggande 
            produktionen just fysiska ting eller tjänster. Denna produktion är 
            fortfarande viktig men den ger inte längre några marginaler. 
          Vad 
            säljer transnationella företag som AOL-Time Warner, Disney, Vivendi, 
            Sony eller The News Cor. i "nätepoken"? De säger sig sälja "innehåll". 
            En vacker omskrivning för att säga tusentals år av samlade kulturella 
            erfarenheter! Dessa företag kombinerar den kunskap och de metaforer 
            vi lever med och fragmenterar dem för att göra dem åtkomliga mot betalning. 
            Den nya handeln är kulturell och semiotisk (byggd på tecken, övers 
            anm). Vi betalar för erfarenheter. Det är det man kallar "innehåll".
           
            Varthän är denna förändring på väg? Då jag studerade ekonomi på 1960-talet 
            fick jag lära mig, att kapitalet mäts i de aktier man äger. I dag 
            är det viktigaste kapitalet ett förtroende som ett företag åtnjuter. 
            Det räcker att konstatera: ingen vill längre vara General Motors utan 
            alla vill likna Nike. På pappret är General Motors världens största 
            och mäktigaste kapitalistiska företag. Det har kapital och produktionsutrustning, 
            men det tillhör inte längre New Yorkbörsens 40 främsta företag. Nike 
            däremot har inget produktionskapital: det låter sina skor produceras 
            av små, anonyma företag i Sydostasien - en ren kostnadsfråga. Kunderna 
            köper märket för att få rätten att vara med i en fantastisk berättelse. 
            Det är på samma gång genialt om man ser till marknadsföreningen samtidigt 
            som det är bedrövligt om man ser till erfarenhet och kultur. 
          Nike 
            är ett koncept, en idé: det handlar om intellektuellt kapital, 
            en kulturproduktion. Jürgen Habermas, i Frankfurtskolan, hade en aning 
            om detta redan på 1930-1940-talet. Om ett företags kapital är abstrakt, 
            om det rör sig om ett intellektuellt kapital, idéer, historier och 
            erfarenheter hur ska det då värderas? Om man övervärderar det måste 
            man betala skatt. Om man undervärderar det kommer aktieägarna att 
            förebrå en för att aktierna inte ger någon avkastning. Vi befinner 
            oss i dag i ett läge då vi måste tänka om ifråga om företags räkenskaper 
            utan att ännu förstå hur. 
          Alla 
            känner till Legoleksaker: om man vill ha sådana går man till en affär 
            och man går dit om man vill köpa fler. Den nya generationen Legoleksaker 
            kan man nu se via Internet; man betalar för de nya funktioner som 
            man vill lägga till leksaken, eftersom denna är bara en plattform. 
            Barnet uppfattar inte leksaken som en produkt det äger utan som ett 
            flöde av erfarenheter som det kan dra nytta av under en tid. Och åtkomligheten 
            till detta flöde kommer att bli det nya yttre tecknet på rikedom för 
            kommande generationer. Begreppet access blir därigenom en metafor 
            som är lika mäktig som en gång äganderätt. 
          Och 
            bilen, som under 1900-talet stod i centrum för marknadskapitalismen 
            och levnadssättet i den industriella epoken? För några månader sedan 
            stod jag vid sidan om italienska Fords VD och inför 700 distributörer 
            av detta märke och sade, att de inte skulle behöva sälja en enda bil. 
            Ty relationen mellan bilfabrikanten och köparen framdeles blir en 
            förhandling om vad det kostar att ta tillbaka fordonet. Fabriken kommer 
            att föredra att hyra ut bilen på två år i en fortsatt relation över 
            "nätet" och föraren kommer att betala snarare för körupplevelsen än 
            själva ägandet. Det har nämligen visat sig att förnyelsen av fordonet 
            via uthyrning ligger på 54 procent - jämfört med mindre än 25 procent 
            vid direktköp. En tredjedel av USAs lastbilar är redan i dag hyrbilar. 
            
          Munkarna 
            på 1400-talet kanske frågade sig om denna nymodighet, det vill säga 
            kapitalismen, var bra eller dålig. Varje stor ekonomisk epok i historien 
            är i själva verket bådadera. De är tumultartade, hotande, destabiliserande, 
            fulla av utmaningar men även passionerande. De för med sig vinster 
            för somliga och exploatering för andra. Det är en verklig oordning. 
            Genom att gå från äganderätt till access kommer vi att se detsamma, 
            "Nätets" "goda" och "dåliga" följd- verkningar. 
          Denna 
            rörelse skulle kunna få positiva konsekvenser för företagens miljöpolitik. 
            I en marknadsekonomi tenderar dessa att lägga ut kostnaderna för denna 
            på kunderna, samhället och framtida generationer. En hållbar utveckling 
            är omöjlig i ett sådant sammanhang. Samma sak gäller inte för "nätet": 
            ägandet ligger kvar hos producenten, eftersom var och en betalar för 
            en åtkomlighet till ett flöde av erfarenheter och inte för att få 
            äga fysiska varor. Ett exempel är Carrier, ett stort amerikanskt företag 
            som säljer luftkonditioneringsutrustning. I ett marknadssystem skulle 
            detta företag försöka sälja en så stor apparat som möjligt, eftersom 
            företagets omsättning och vinst skulle stå i proportion till det. 
            Att detta luftkonditioneringssystem förbrukar mycket energi och bidrar 
            till växthuseffekten betyder inte så mycket för företaget, eftersom 
            pengarna kommer in och kostnaderna är "externa"… 
          Men 
            detta företag är medvetet om faran som det illustreras av ödet 
            för datortillverkaren Wang. Detta företag tänkte sig att kunna fortsätta 
            att tjäna pengar på att sälja datorer i en marknadsekonomi. Men då 
            transaktionskostnaderna och marginalerna föll skilde sig inte dess 
            produkter från konkurrenternas i den globala ekonomin. Wang gick i 
            konkurs, medan IBM genom att erbjuda olika tjänster över "nätet" drog 
            sig ur i rätt ögonblick och försäljningen av datorer intar i dag en 
            marginell plats i företagets vinst. 
          Med 
            IBM som exempel har Carrier ändrat ekonomisk modell för att gå in 
            på "nätet" och erbjuda service på luftkonditioneringsanläggningarna. 
            Det installerar hos kunden luftkonditioneringen som förblir i dess 
            ägo och månadsfakturerar i stället ren luft! Är i det sammanhanget 
            inte dess främsta intresse att använda så lite energi som möjligt, 
            därför att det är företaget som kommer att få betala för energikonsumtionen? 
            Då kostnaden blir "intern" kommer det att bidra till ett skydd av 
            miljön, inte för att bolaget plötsligt fått ett miljöengagemang utan 
            uteslutande i omsorg om dess egna ekonomiska resultatet. 
          Med 
            samma logik är det på en marknad av lika stort intresse för ett läkemedelsbolag 
            att sälja så mycket medicin som möjligt: om vi är sjuka går det bra 
            för läkemedelsföretagen! Men i dag har det för denna industri, där 
            marginalerna är mycket höga (med genombrottet för genbaserade läkemedel 
            och globaliseringen av nya tekniker) inneburit att marginalerna går 
            mot noll. I det läget lanserar företaget GlaxoSmithKline i Storbritannien 
            ett program, disease managment. 
          Läkemedelsbolagets 
            nya uppdrag innebär att se till att vi mår bra och skyddas mot sjukdomar 
            som nervösa besvär, hjärt- och hjärninfarkt, cancer och diabetes 24 
            timmar om dygnet och sju dagar i veckan resten av livet. Har de blivit 
            galna? Om man är vid god hälsa säljer företaget ju mindre medicin. 
            Hur tjänar det då pengar? Jo, företaget har gått in i ett business 
            to business- kompanjonskap med försäkringsbolaget BUPA som gör 
            det möjligt att åstadkomma stora besparingar. Så länge som Glaxo SmithKline 
            håller oss friska tjänar försäkringsbolaget pengar på det. Det behöver 
            inte betala ut något, medan vi betalar årliga premier. 
          På 
            marknaden tjänar företagen pengar på volymen av transaktioner multiplicerat 
            med transaktionsmarginalen. På "nätet" råder det rakt motsatta: de 
            olika parterna tjänar pengar på att göra produktionen så liten som 
            möjlig genom att sinsemellan dela på riskerna och sparkvoterna. På 
            "nätet" finns det inga motståndare: det är som en stor familj där 
            var och en gör sina intressen till gemensamma. En familj som kan täcka 
            hela världen. 
          I 
            framtiden kommer det kanske bara att finnas några stora branscher 
            som är organiserade på "nätet" som fritidsindustrin, hälso- och sjukvårdsindustrin 
            och utbildningsindustrin… 
          "Nätet" 
            behöver inte tvunget arbeta för vårt bästa. Ta Novartis och Monsanto 
            som exempel: när dessa företag till jordbrukaren säljer sina genmanipulerade 
            och patenterade utsäden rör det sig inte om en marknad utan om ett 
            nytt sätt att göra affärer, där det varken 
            finns köpare eller säljare. Firman ingår med jordbrukaren ett licenskontrakt, 
            som ger honom till- gång till den intellektuella äganderätten, till 
            detta utsädes DNA-sammansättning, för en begränsad period, en växtsäsong. 
            Men företagen överför ingalunda äganderätten till själva utsädet. 
            Företaget föredrar att göra varje jordbrukare, varhelst på jordklotet, 
            beroende av företagets utsäden. 
          Som 
            följd av de nya kommersiella relationerna kommer denna extraordinära 
            maktkoncentration på "nätet" att vida överstiga den på marknaderna. 
            Vi måste följaktligen se över antitrustlagstiftningen, och eftersom 
            "nätet" är världsomspännande, lägga fast en internationell antitrustlag 
            för att bevara det goda på "nätet" och undvika att det onda dominerar. 
            
          Nästan 
            allt utbyte som vi är inblandade i är redan nu kommersiell aktivitet. 
            Det är tiden som har blivit en handelsvara 24 timmar om dygnet och 
            sju dagar i veckan. Kommer civilisationen att överleva om våra relationer 
            grundar sig på kommers eller kontrakt och inte längre är sociala och 
            grundade på ömsesidighet? I USA är livet mycket mer kommersiellt och 
            mindre socialt än i Europa, men även Europa är hotat.
           
            Jag ställer ofta frågan till storföretagsledare om de tror 
            att deras och deras familjs livskvalitet ökar i direkt proportion 
            till den teknik de använder. Samtliga, utan undantag, svarar nej på 
            det. Tvärtom anser de att livskvaliteten minskar i en frenetisk kapplöpning 
            mot tiden. Vi är till den grad berövade tiden att tiden i sig har 
            fått ett kommersiellt värde. Då jag frågar samma personer om de ser 
            ett ljus tunneln är deras svar klart och tydligt: situationen blir 
            än värre. 
          Den 
            elektroniska posten har visat sig mycket praktisk. Men allteftersom 
            den blir mer spridd bland allmänheten ökar antalet meddelanden exponentiellt: 
            under bara några timmars bortovaro kan hundratals meddelanden ligga 
            samlade i datorn. Och jag har sett affärsmän göra upp kontrakt inne 
            på flygplatstoaletter via mobiltelefon - samtidigt på flera linjer! 
            Det skulle kun na ses som något lustigt om det inte vittnade om en 
            sorglig utveckling. Hur kan man göra denna tekniska revolution till 
            ett plus i ens liv i stället för ett substitut i själva vår tillvaro? 
            Så länge som vi inte ställer oss den frågan kommer vi att sakna tid, 
            och den frihet vi söker i dessa tekniker kommer att vara bara en illusion. 
            
          Följden 
            blir: vi går från en industriell handel till en kulturell handel. 
            Den gamla ekonomin försvinner inte utan blir råvaran och själva fundamentet 
            till det ekonomiska system som håller på att etableras. På samma sätt 
            som jordbruket blev den huvudsakliga råvaran för tillverkningsekonomin. 
            Industriproduktionen har länge varit platsen där marginalerna förverkligas. 
            I dag blir den själv en råvara - och det blir u-länderna som får axla 
            bördan - för tjänsteekonomin. Under de två senaste decennierna av 
            1900-talet var det i tjänsteekonomin marginalerna låg. I dag blir 
            denna i sin tur råvaran till den ekonomi som vilar på ett flöde av 
            erfarenheter. 
          Fem 
            procent av de rikaste spenderar redan lika mycket på "erfarenheter" 
            som på varor och tjänster. Vi går mot en kulturkommers: resor, nöjesparker, 
            film, tv, datorn, Internet, sport, matlagning… och till och med stora 
            saker. Allt blir till "innehåll - vi betalar för de historier som 
            fyller våra liv. Kulturen blir den främsta resursen. Men vad händer 
            om vi tömmer denna resurs? 
          Kulturell 
            mångfald är lika viktig som biologisk. Under 1800-talet och hela 1900-talet 
            har vi ohämmat exploaterat arterna, naturresurserna, till den grad 
            att vi idag står inför en avsevärd minskning av de genetiska tillgångarna 
            och en uppvärmning av planeten. Under 2000-talet kommer tusentals 
            år av kulturell erfarenhet att tömmas och när denna är utsugen blir 
            resultatet lika definitivt som för den biologiska mångfalden. Det 
            stora slaget under 2000-talet kommer att stå mellan kommers och kultur. 
            Kan civilisationen överleva om kulturen helt och hållet blir en handelsvara? 
            
          I 
            upplysningstidens nobla tradition, i Lockes, Newtons, Condorcets 
            och Decartes tankar utgör de materiella förhållandena grunden för 
            en "suprakultur". Adam Smith, Ricardo, Marx och Engels förenar sig 
            med dem på den punkten. Men i själva verket har större delen av Västeuropa 
            aldrig anslutit sig till den idén. Vi kan se detta också hos två samtida 
            politiker som Bill Clinton och Tony Blair. De talar om "en tredje 
            väg", vilken går ut på att bygga upp en sund global ekonomi vilken 
            skapar gynnsamma villkor för en utveckling av på samma gång kulturen 
            och samhället. Enligt dem springer allt ut från världshandel och kommersiella 
            relationer. Men de har dåligt förstått historiens antropologi. De 
            tror att handel föder kultur när den inte gör annat än drar nytta 
            av kulturen för egen vinning. Om man studerar de gamla tänkarna-från 
            upplysningstiden och fram till Marx och Engels-drar de alla slutsatsen 
            att handeln tar hem vinsten på bekostnad av kulturen. Men vad händer 
            om den som drar nytta koloniserar sin välgörare? Kan civilisationen 
            stå emot en sådan aggression? 
          Det 
            finns vägar för att motstå denna överhöghet av cyberrymden och globaliseringen: 
            geografin, lokalsamhället och kulturens mångfald. Kulturen består 
            av alla de former av medlemskap som definierar oss och som inte beror 
            på varken kommersiella relationer eller relationer till staten. Kulturen 
            är inte reducerad till "en tredje sektor" ( "tredje sektorn" är detsamma 
            som tjänstesektorn; övers anm). Den inkluderar religionen, sporten, 
            konsten, filmen, lekar och vänskap… Ekonomi är arbetssfären, där man 
            skapar brukarvärde. Kulturen är fritidssfären där man skapar det inre 
            värdet. I den verkliga världen lever vi i båda - arbete och fritid 
            - men den moderna eran tar allvarligt miste: fritiden borde vara dominerande 
            och arbetet tjäna bara till att betala den fria tiden. Under 1900-talet 
            har vi kastat om den ekvationen och agerat som om arbetet har varit 
            det primära medan fritiden har reducerats till något man gör mellan 
            två uppgifter. 
          Efter 
            Sovjetunionens fall stormade amerikanska företag in i Central- 
            och Östeuropa. Men de har till sin stora överraskning stött på grund: 
            kommunismen hade förstört även de finaste banden inom kultursektorn, 
            så att det inte existerade ens ett socialt kapital för att etablera 
            de förutsedda kommersiella relationerna. De enda undantagen var Ungern, 
            Tjeckoslovakien och Polen av det skälet att den kulturella sektorn 
            överlevde där också i de mörkaste tider. 
          Det 
            måste finnas en motkraft till globaliseringen som gör det möjligt 
            att ha på samma gång globalisering och kultur. Denna motkraft ligger 
            i kollektivet. Men vilken är kraften som kan rycka människor med i 
            detta motstånd? Staten är på tillbakagång och företagen är alltmer 
            globala och arbetar i cyberrymden och deltar alltmindre i de lokala 
            kollektiven. Vem kan fylla tomrummet? Tre motstridiga krafter konkurrerar 
            om att återupprätta lokalsamhället, kollektivet och villkoren för 
            kulturen. Där finns först den "fjärde sektorn", det vill säga den 
            parallella eller svarta marknaden, ja även organiserad kriminalitet. 
            Här kan man åter referera till de före detta kommunistiska staterna: 
            elimineringen av kultursektorn i dessa länder lämnade terrängen öppen 
            för en våg av kriminalitet som flödade ut från dessa över hela Europa. 
            
          Två 
            andra krafter kommer utan tvivel att stå emot varandra, ty de 
            vill båda två återupprätta idén om kollektivet: de fundamentalistiska 
            grupperna och organisationer från det civila samhället. Båda tror 
            på lokalsamhället och på kulturen. De fundamentalistiska eller fascistiska 
            grupperna tror emellertid, att endast deras kultur är den som är värd 
            något och att de andra är deras fiender. Det civila samhället tror 
            också på lokalsamhället och geografin, men de respekterar likaså de 
            kulturella traditionernas mångfald, som erfarenheten i världsvid skala. 
            
          Kulturen 
            ska inte försvaras som ett ting man äger: det är en gåva som kräver 
            att den delas av andra, skapandet. Det är en mosaik som var och en 
            bidrar till att skapa. 
          Det 
            är därför jag sätter mitt hopp till Europa. Jag har aldrig mött en 
            fransman som skulle anse att den kulturella identiteten skulle vara 
            en konsekvens av enbart kommersiella villkor. Fransmännen anser i 
            och för sig att kommersen är något betydelsefullt i livet. Frankrike 
            har alltid varit en stor handelsnation, men fransmännen anser inte 
            att handeln är tillräcklig för att bestämma deras identitet. 
          Vissa 
            anser att den Europeiska Union mycket snart kommer att ersätta USA 
            som världens främsta ekonomi, för första gången sedan andra världskriget. 
            Vi amerikaner har ännu inte reflekterat över vad vi kan svara på det. 
            Men det kommer att innebära att Europa också ska spela en roll på 
            det intellektuella och ideologiska planet. Jag hoppas att det ska 
            förmå att starta en debatt om hur man ska finna vägar att få kulturen 
            och kommersen att leva samman. Att Europa finner modet, viljan och 
            visionen som gör det möjligt att ställa frågan om balans mellan globaliseringen 
            och rikedomen i den kulturella mångfalden genom att lyssna mer på 
            det civila samhället. Då skulle vi kunna utnyttja denna tekniska revolution 
            och detta nya ekonomiska system för en andra renässansålder och lämna 
            åt kommande generationer ett arv som är dem värdigt. 
          Jeremy 
            Rifkin 
            Översättning: Fredrik Swenson
            J 
            R är ekonom och en av grundarna av Foundation 
            on Economic Trends i Washington. Detta inlägg 
            gjordes vid en konferens den 9 mars 2001 i Paris inom ramen för Entretiens 
            du XXIe siècle arrangerad av Unesco. 
          Översättarens 
            anmärkning: Uttrycket nätet för nätverket , det vill säga Internet, 
            är ett populärbegrepp och skrivs därför här "nätet". I praktiken är 
            det nämligen allvarligare än så, vilket framgår av artikeln. sent