En av de mest lättköpta "analyserna"om islams förmenta konflikt 
            mot västerlandet" har förts till torgs av Samuel P Huntington (en 
            gång en av teoretikerna bakom de "strategiska byarna" i Vietnam under 
            USAs krig där). Då han talar om en "civilisationernas kamp" för att 
            efter det kalla krigets slut skapa en ny fiende till kommunismen, 
            blev det islam ("den gröna faran").
            
            För 
            Fred Halliday är tro och livsåskådning något för den enskilde. En 
            nation eller en stat är lättare att förstå, då den bygger på en sekulär 
            politisk ideologi. En nation (i politisk mening) med dess olika etniska 
            och sociala grupperingar är av större betydelse som ett sammanhållande 
            kitt än religion, som i en del fall har fått ersätta en nations historia. 
            Det kan vara en skriven eller oskriven text som uttolkas av olika 
            politiska ledare för att ställa en grupp inom eller utanför nationen 
            mot en annan. I Europa är till exempel serberna en av de folkgrupper 
            som mest markant tolkar sin historia för att vid ett givet tillfälle 
            försvara sig mot en " yttre fiende" (bosnisk muslim, kosovoalban eller 
            kroat). Detsamma gäller de mest fanatiska hinduerna i Indien, när 
            dessa angriper muslimer inom landet i syfte att upprätta en (religiös) 
            hinduistisk stat. Det handlar alltså om retorik och ett idéarv förankrade 
            i en mer eller mindre mytisk historieskrivning för att populistiskt 
            vädja till anhängarnas lägsta känslor och fördomar mot en påstådd 
            fiende (i detta fall muslimer).
            
          Fred 
            Halliday punkterar denna "analys" genom att ge ett flertal exempel 
            på hur varken den islamiska världen eller västerlandet har någon ensartad 
            civilisation. Tvärtom är båda mångfacetterade. Om det förekommer kritik 
            mot västerlandet av en del muslimer som sedefördärvande kan man se 
            detsamma i även den kristna världen (den som Huntington identifierar 
            med västerlandet.) En huvudpoäng i Hallidays resonemang är att ingen 
            ska dömas enbart utifrån vad han/hon säger utan om orden omsätts i 
            praktiken. Det är lika viktigt i mellanmänskliga som i internationella 
            relationer (mellan stater). Ett av hans exempel på just denna retorik 
            är Iran under Khomeiny. Iran utropades till en islamisk republik. 
            Det begreppet symboliserar en sekulär, politisk statsbildning (utan 
            minsta stöd i koranen, där det mest närstående hade varit begreppet 
            kalifat - se om Hizb ut-Tahrir i artikeln Jihad i Centralasien). 
            Både arabiska och persiska har en stor förmåga till nybildningar/omtolkningar 
            av språkbruket. I vissa fall hämtades begrepp från kommunister eller 
            andra radikala, politiska ideologier och gavs namn som passade bättre 
            in i det islamistiska språkbruket. Imperialism betecknades t ex som 
            istikbarijahani ("världsarrogans"). 
            
           
            Levande mytologi 
            Och 
            det är här Halliday visar sin styrka. Så mycket av det som i dag sägs 
            av islamister (radikala islamiska aktivister) ligger i ett diffust 
            färgat, religiöst språkbruk, trots att det rör sig om ren och skär 
            politik. Ofta ligger det dolt i det förflutna mer än dagens värld. 
            I islam är som regel historien mer levande än i västerlandet i form 
            av liknelser eller mer eller mindre mytologiska bekräftelser. Det 
            är därför som Saddam Hussein i ett tal till det irakiska folket kan 
            tala om såväl korstågsfarare (för övrigt en term som först under 1990-talet 
            har fått en renässans) som framstormande mongoliska horder, när han 
            menar ett bebådat militärt angrepp på Irak från västliga makter. Å 
            andra sidan kunde samme Saddam inför invasionen av Kuwait i klarspråk 
            säga, att det handlade om gränsdragningen mellan länderna och att 
            "Kuwait med sitt oljepris utövade utpressning mot Irak". Som Halliday 
            brutalt uttrycker det: "Irak var helt enkelt bankrutt och behövde 
            råna någon."
           
            Religiösa övertoner 
            En snarlik retorik (med religiösa och nationalistiska övertoner) hängav 
            sig president Bush åt i sitt State of the Union-tal i januari. 
            Han talade till exempel om att väst "med Guds hjälp" skulle gå till 
            attack mot Saddam Husseins regim, "att Guds främsta gåva till mänskligheten 
            är friheten" och att USA utgör en "välsignad nation/ett utvalt folk", 
            som har "ett ansvar att försvara den fria världen". Åtskilliga islamister 
            eftersträvar genom en populistisk retorik att elda upp sina anhängare 
            - vilka tidigare har blivit besvikna på olika främmande (moderna) 
            politiska ideologier - för att skaffa sig en maktbas och överta en 
            icke-fungerande statsapparat (se artikeln Jihad i Centralasien) 
            - ta makten helt enkelt. Sharia har blivit ett märkesord bland islamister 
            som "den enda rätta vägen". Den uttolkas av islamiska skriftlärda 
            (ulama). Den blandas ofta samman med det fåtal koranverser 
            som behandlar lag och rätt med det verkliga rättssystemet (fiqh). 
            Därmed ges sharia en långt vidare betydelse som inkluderar 
            koranen, haditherna (profeten Muhammads uttalanden) och traditionen. 
            I praktiken har sharia blivit mer av ett uppförandekodex vad 
            gäller moral och sedvänjor, till exempel hur man klär sig (skäggiga 
            män och kvinnor i klädsel som döljer sina ansikten och kroppar). Flera 
            av de terrordåd (inklusive 11 september), som har utförts, ser Halliday 
            som propaganda genom handling. Den skiljer sig inte mot till exempel 
            RAF i Tyskland på 1970-talet annat än till sina sekulära, politiska 
            förtecken. I sammanhanget nämner Halliday de terrordåd som utförs 
            av baskiska, korsikanska och irländska terrorister som ett bra mycket 
            större hot och källa till osäkerhet i Europa än en islamistisk terror. 
            
          Terror 
            "uppifrån" och "nerifrån" 
            Fred Halliday gör även åtskillnad mellan den terror "uppifrån" (från 
            en statsapparat), som oftare blir ett civilt (medborgerligt) hot mot 
            det som kommer ("nerifrån"). I mindre skala är det samma sak med de 
            palestinska självmordsbombarna i Israel. Det är ett nytt inslag under 
            1990-talets intifada. Sunniter har tidigare inte "offrat sig 
            själva" (det är beteckningen på dessa "mänskliga bomber"). Kritikerna 
            av dessa dåd talar däremot ogillande om just "självmordsbombare" (självmord 
            är i islam lika förbjudet som inom flertalet livsåskådningar). De 
            enda som tidigare tillgrep så drastiska åtgärder var shiiterna i Iran 
            i kriget mot Irak (1980-88). De skickade ut pojkar och unga män i 
            minfälten för att "som martyrer" desarmera dessa. Martyrskapet är 
            inom den shiitiska grenen av islam ett föredöme för att snabbt nå 
            paradiset. I ett kapitel tar Halliday upp hur islamofobi, eller som 
            han säger, anti-muslimism har uppstått. Den är inte så mycket riktad 
            mot islam som mot enskilda muslimer eller muslimer i grupp. Främsta 
            orsaken ser han som en kombination mellan inslag av något främmande 
            och en socioekonomisk tillbakagång i till exempel Europa. Om nu västerlandets 
            huvudfiende är islam frågar sig Halliday; "hur kommer det sig då att 
            väst vid tre tillfällen (Bosnien, Kosovo-Albanien och Kuwait) försvarar 
            regimer som bygger på islam?". 
          Missuppfattning 
            om 11 september 
            En vida spridd missuppfattning är att "världen förändrades efter den 
            11 september". Men denna aktion var långt ifrån så betydelsefull som 
            de båda världskrigen eller Berlin-murens fall. Halliday anser, att 
            det må ha inträffat en förändring/osäkerhet i USA, som inte har blivit 
            direkt fysiskt angripet på 200 år. Och man kan fråga sig vilken förändring 
            det har inneburit för till exempel en afrikansk fattigbonde… Ser man 
            till attentatsmännens bevekelsegrunder riktades deras attack varken 
            mot världsimperialismen eller globaliseringen utan mot det ekonomiska 
            hjärtat hos en bundsförvant till deras egna hemmaregimer 
            ( främst Egypten och Saudi-Arabien). Läser man al-Qaidas eller Usama 
            bin Ladins uttalande (annex i boken) talar dessa mer om "80 år av 
            förödmjukelser och skam". Det var nämligen på 1920-talet som utländska 
            intressen började vinna insteg på Arabiska halvön (inte bara 
            de heliga platserna Mekka och Medina) som av al-Qaida benämns jazirat 
            Muhammad ( det vill säga Muhammads halvö utan hänsyn till de territoriella 
            gränser staterna på halvön har). Det är detta främmande inflytande, 
            mer än bildandet av kungariket Saudi-Arabien, som dessa ser som skadligt 
            för de ursprungligen feodala arabiska folken ("stammarna"). 
          Likaså 
            sticker det dessa islamister i ögonen, att den shiitiska varianten 
            av islam vunnit fler anhängare (den eviga konflikten mellan sunnimuslimer, 
            härstammande från profeten Muhammad, och dennes kusin Ali, som efter 
            profetens död gjorde anspråk på att efterträda honom som ledare för 
            kalifatet - en maktstrid han förlorade och därför bildade en egen 
            gren - i praktiken politisk rörelse - inom islam). Historiskt/religiöst 
            är därför shiiter inga sanna muslimer för rättläriga sunniter. Och 
            det är här som Halliday än en gång (och som undertecknad instämmer 
            i) understryker, att faran för en inre maktkamp mellan olika skolor 
            inom islam utgör ett större hot än det mellan islam och västerlandet. 
            På båda håll - i västerlandet och den islamiska världen - sprids så 
            många fördomar och stereotyper om den andra sidan, att dessa snarare 
            tjänar motståndaren än tvärtom. Fred Hallidays bok är mycket välkommen, 
            då den synnerligen insiktsfullt klär av båda värde- och idésystemen 
            in på bara skinnet.Avslutningsvis 
            vill jag citera en annan insiktsfull person, den svenske diplomaten 
            Dag S Ahlander som en gång vid en föreläsning sade: "Lär känna din 
            egen kultur, innan du sätter dig till doms över andra!" 
            Fredrik Swenson ( februari 2003) 
            
           
            Som inledning till boken publicerar Fred Halliday en fyllig ordlista 
            som förklarar både en mer gängse (sekulär), politisk vokabulär samt 
            begrepp inom islam (historiska och sådana som genom nytolkning har 
            fått en annan innebörd i dag).
           
            *Fred Halliday är lärare i internationella relationer vid London School 
            of Economics och sedan årtionden en skarp iakttagare av den islamiska 
            världen. Artikelförfattaren väljer att använda uttrycket islamist 
            i stället för fundamentalist, eftersom detta kan brukas på såväl andra 
            religioner som politiska ideologier för att beskriva bokstavstrohet. 
            (se även tidigare artikel om islamisk nyfundamentalism)