|  
         
          Världshandelsorganisationen 
          WTO sjösattes 1995 och var tänkt att bli den yttersta formen av ekonomisk 
          styrning i globaliseringens tidevarv. De nära 20 handelsavtal som låg 
          till grund för WTO framställdes som ett multilateralt regelverk som 
          skulle befria handelsrelationerna från maktspråk och tvång genom att 
          både starka och svaga måste åtlyda gemensamma regler. 
           
          Den kände finansmannen George Soros beskrev WTO som en milstolpe eftersom 
          det var den enda överstatliga organisation som världens starkaste ekonomiska 
          makt, d v s USA, måste underkasta sig. Här skulle USA och Rwanda ha 
          exakt lika många röster, d v s en enda.  
        Under 
          WTOs första ministerkonferens i Singapore, i november 1996, deklarerade 
          WTO, Internationella Valutafonden och Världsbanken i triumf att framtidens 
          utmaning bestod i att skapa en "sammanhängande" handels-, finans- och 
          utvecklingspolitik för att på så sätt skapa en grundval för välstånd 
          världen över. 
           
          I början av 2003 hade triumfmarscherna tystnat. Inför den femte ministerkonferensen 
          befann sig WTO i en låst situation, där ett nytt avtal om jordbruksprodukter 
          tycktes avlägset, eftersom USA och EU envist försvarar de enorma subventionerna 
          till sitt eget jordbruk. U-länderna hävdar med en röst att de snarare 
          har förlorat än vunnit på att vara medlemmar i WTO och vägrar blankt 
          att öppna sina marknader ytterligare, med mindre än att de tvingas till 
          det.  
        För 
          att förstå dödläget i WTO måste det sättas in i sitt sammanhang, och 
          det består av en kris för hela globaliseringsprojektet och samtidigt 
          en nytt enmaktsvälde som ledstjärna i USAs utrikespolitik.  
        Internationella 
          Valutafondens Stalingrad  
          Globaliseringsprojektets allt allvarligare kris har genomgått tre faser. 
          Den första var den asiatiska finanskrisen 1997, som fick Ostasiens stolta 
          "tigrar" på knä och som avslöjade att ett av globaliseringens viktigaste 
          inslag, nämligen liberaliseringen av the capital account för att främja 
          friare kapitalflöden, särskilt finanskapital och spekulation, kan få 
          djupt destabiliserande effekter. I själva verket var den asiatiska finanskrisen 
          den senaste i raden av åtminstone åtta allvarliga finanskriser sedan 
          slutet av 70-talet, när de globala kapitalflödena började avregleras. 
          Vad som kan hända om man avreglerar kapitalmarknaden blev uppenbart 
          när en miljon människor i Thailand och 21 miljoner i Indonesien hamnade 
          under fattigdomsstrecket inom loppet av några veckor.  
        Asien-krisen 
          blev ett Stalingrad för Internationella Valutafonden, det fria kapitalflödets 
          främsta härförare i världen. Det ambitiösa företaget att tillämpa "strukturanpassning" 
          på nära 100 framväxande ekonomier och ekonomier i övergångsskede plockades 
          fram och dammades av, och farhågor som hade påpekats av FNs utveckling 
          program UNDP och UNCTAD redan på 80-talet upphöjdes nu till realiteter. 
          Strukturanpassningsprogrammen som utformats för att skynda på avregleringar, 
          liberalisering av handeln och privatiseringar hade nästan överallt permanentat 
          stagnationen, förvärrat fattigdom och ökat klyftorna.  
        Urladdningen 
          i Seattle 
          Den 
          andra fasen i krisen för globaliseringsprojektet var sammanbrottet vid 
          WTOs tredje ministerkonferens i Seattle i december 1999. Seattle blev 
          en samlingsspunkt för tre missnöjesströmningar:  
          ·* U-länderna var förbittrade på orättvisorna i avtalen i Uruguay-rundan, 
          som de hade känt sig tvungna att underteckna år 1995. 
          * Ett 
          massivt folkligt motstånd mot WTO växte fram i olika sektorer av civilsamhället 
          världen över, bland annat bland jordbrukare, fiskare, fackföreningar 
          och miljövänner. 
          * Olösta 
          handelstvister mellan EU och USA, särskilt inom jordbruket, som Uruguay-rundan 
          helt enkelt hade förbigått.  
        Sammantaget 
          utlöste detta en urladdning i Seattle, där u-länderna reste sig mot 
          nords diktat i konferenscentrat, 50 000 personer demonstrerade på gatorna, 
          och EU och USA lyckades på grund av sina meningsskiljaktigheter inte 
          rädda konferensen.  
        Börsraset 
           
          Krisens tredje fas var det stora börsraset när boomen under Clintons 
          tid tog slut. Det var inte bara så att bubblan sprack utan vi blev brutalt 
          påminda om den klassiska kapitalistiska överproduktionskrisen. Fram 
          till börsraset hade bolagens vinster i USA stått stilla sedan 1997, 
          vilket hängde samman med överkapacitet i industrin. Det mest iögonenfallande 
          exemplet var telekomsektorn, där bara 2,5 procent av produktionskapaciteten 
          i världen utnyttjades.  
        Stagnationen 
          i den reala ekonomin ledde till att kapital flyttades till finanssektorn, 
          och aktiekurserna sköt i höjden med raketfart. Lönsamheten i finanssektorn 
          kan dock inte avvika alltför mycket från lönsamheten i den reala ekonomin, 
          och därför rasade aktiekurserna osvikligen, vilket inträffade i mars 
          2001 och ledde till en långvarig stagnation och begynnande deflation. 
           
        George 
          W Bush nya ekonomi  
          Bush-administrationens ekonomiska politik och framför allt dess egenmäktiga 
          karaktär måste ses i ljuset av krisen för globaliseringsprojektet och 
          nyliberalismen plus överproduktionen. Bolagens globaliseringsprojekt 
          var ett uttryck för ett gemensamt intresse hos den kapitalistiska världseliten 
          av att världsekonomin och dess grundläggande ömsesidiga beroende skulle 
          expandera.  
        Globaliseringen 
          har emellertid inte undanröjt konkurrensen nationella eliter emellan. 
          Inom de härskande eliterna i USA och Europa har det funnits grupper 
          som till sin karaktär var mera nationalistiska och beroende av staten 
          för sin överlevnad och goda ekonomi, till exempel USAs militär-industriella 
          komplex. Sedan 80-talet har det faktiskt pågått en hård kamp mellan 
          de mer globaliseringsvänliga grupperna i den härskande eliten som lägger 
          tonvikten på den globala kapitalistklassens intresse av en växande världsekonomi, 
          och de mera nationalistiska som vill försäkra sig om att USA-bolagens 
          intressen är allenarådande.  
        Som 
          Robert Brenner har påpekat, visade Clinton och hans finansminister Robert 
          Rubin särskilt intresse för en expanderande världsekonomi som grundval 
          för det globala kapitalets välmåga. I mitten på 90-talet satsade de 
          till exempel på en stark dollar i syfte att stimulera en återhämtning 
          i Japans och Tysklands ekonomi, så att dessa länder kunde bli marknader 
          för amerikanska varor och tjänster. Den mera nationalistiska Reagan-administrationen 
          hade däremot satsat på en svag dollar för att återställa USA-ekonomins 
          konkurrenskraft på bekostnad av Japans och Tysklands ekonomi.  
        Under 
          Bush-administrationen är vi nu tillbaka till en ekonomisk politik, inklusive 
          en svag dollar, som har till syfte att sätta ny fart på USAs ekonomi 
          på bekostnad av andra ekonomiska centra och först och främst driva USA-bolagens 
          intressen i stället för det globala kapitalets under en världsomspännande 
          lågkonjunktur.  
        Ekonomisk 
          makt ett verktyg för strategisk makt 
          Bush-administrationens 
          ekonomiska politik har flera intressanta inslag: 
          · Man aktar sig noga för en globaliseringsprocess som inte kontrolleras 
          av en stat som ser till att processen stärker USAs ekonomiska makt. 
          Att tillåta att marknaden enbart driver på globaliseringen skulle kunna 
          leda till att en del nyckelföretag i USA faller offer för den och därigenom 
          äventyrar USAs ekonomiska intressen. Trots allt tal om den fria marknaden 
          råder en mycket stark protektionism vad gäller handel, investeringar 
          och kontroll av offentliga kontrakt. Bush-folkets motto tycks vara protektionism 
          för USA och frihandel för oss andra. 
          · Bush-administrationen är mycket skeptisk till multilateral styrning 
          av världsekonomin, eftersom en sådan i vissa fall skulle kunna krocka 
          med särintressen hos USA-bolag. Bush-kretsens växande tvehågsenhet vad 
          gäller WTO har sin grund i att USA har stått som förlorare i ett antal 
          beslut i Världshandelsorganisationen som varit till förfång för USA-kapital 
          men gynnat det globala kapitalets intressen i sin helhet. 
          · För Bush-administrationen är strategisk makt den ultimata formen av 
          makt. Ekonomisk makt är ett medel för att uppnå strategisk makt. Detta 
          hänger samman med omständigheten att den dominerande gruppen inom den 
          härskande eliten under Bush är det militärindustriella etablissemanget, 
          som vann det kalla kriget. Konflikten mellan "globalister" och "unilateralister" 
          eller nationalister märks särskilt i förhållandet till Kina. "Globalisterna" 
          lägger tonvikten vid förbindelser med Kina och ser Kina framför allt 
          som ett investeringsobjekt och en marknad för USA-kapital. Nationalisterna 
          å sin sida uppfattar Kina först och främst som en strategisk fiende 
          och vill hellre lägga krokben för landet än hjälpa det att växa.  
          · Det behöver inte ens påpekas att Bush-administrationens världsbild 
          inte har någon plats för miljöhänsyn, utan uppfattar detta som ett problem 
          som andra får oroa sig för. Det finns en stark företagslobby som anser 
          att miljöhänsyn, till exempel i samband med genmodifierade grödor, är 
          en europeisk konspiration för att ta ifrån USA dess teknologiska världsledarposition. 
           
        Om 
          det här är grunden för Bush-administrationens agerande, så blir följande 
          inslag i USAs ekonomiska politik på senare tid logiska:  
        · 
          Man vill skaffa sig kontroll över Mellanösterns olja. Det stod förmodligen 
          högt på Bush-administrationens lista över målsättningar med invasionen 
          av Irak. Nu när konkurrensen med Europa håller på att bli det viktigaste 
          inslaget i de transatlantiska relationerna, så var detta till en del 
          tydligt riktat mot Europa. Men det strategiska målet kanske var att 
          lägga under sig områdets resurser för att förhindra det energifattiga 
          Kinas tillgång till dessa.  
          · Aggressiv protektionism vad gäller handel och investeringar. USA har 
          tagit det ena protektionistiska beslutet efter det andra. Ett av de 
          fräckaste gick ut på att stoppa varje rörelse i förhandlingarna inom 
          WTO genom att trotsa Doha-deklarationen, som sätter folkhälsan före 
          upphovsmannarättsanspråken, och inskränka öppnandet av patenträtter 
          till bara tre sjukdomar, detta för att tillgodose den amerikanska läkemedelsindustrins 
          intressen. Washington har visat större intresse av att teckna bilaterala 
          eller multilaterala handelsavtal med andra länder, t ex det Amerikanska 
          Frihandelsavtalet, innan EU hinner skaffa sig liknande avtal med samma 
          länder. Benämningen "frihandel" är sannerligen missvisande, för egentligen 
          är det ju fråga om preferensavtal. 
          · Ta in strategiska överväganden i handelsavtalen. I ett tal för en 
          tid sedan sade USAs handelsföreträdare Robet Zoellick uttryckligen att 
          "länder som vill ha frihandelsavtal med USA måste granskas och godkännas 
          inte bara utifrån handelskriterier. Ett minimikrav är att dessa länder 
          måste samverka med USAs utrikespolitik och mål för nationell säkerhet, 
          och det ingår i de 13 prövningsgrunder som styr USAs val av potentiella 
          avtalspartners." 
          · Manipulation av dollarkursen för att vältra över kostnaderna för ekonomiska 
          kriser på konkurrentländerna och återställa USAs konkurrenskraft. En 
          långsam försvagning av dollarn gentemot euron kan tolkas som en marknadsbetingad 
          anpassning, men ett 25-procentigt fall kan svårligen uppfattas som ett 
          olycksfall i arbetet.  
          · Aggressiv manipulation av multilaterala organ för att dessa ska driva 
          USA-kapitalets intressen. Kan ställa sig svårt i WTO med tanke på EUs 
          tyngd, men desto lättare i Världsbanken och Internationella Valutafonden, 
          där USAs dominans är mer institutionaliserad. Trots stöd från flera 
          europeiska regeringar till ett förslag från Internationella Valutafondens 
          styrelse till "Självständig skuldomstruktureringsmekanism", som skulle 
          göra det möjligt för u-länder att lägga om sin utlandsskuld och ge dem 
          ett visst mått av skydd mot fordringsägarna, torpederade USAs finansdepartement 
          detta förslag för en tid sedan. I och för sig en mycket svag mekanism, 
          men USAs finansdepartement lade in sitt veto.  
          · Att låta andra ekonomier i centrum plus u-landsekonomier anpassa sig 
          till miljökrisen och bära denna börda. Vissa i kretsen kring Bush anser 
          inte att det råder någon miljökris, men andra vet att utsläppen av växthusgaser 
          världen över ligger på en ohållbar genomsnittsnivå. Hur som helst vill 
          man att andra betalar kalaset. Det innebär inte bara att miljömässigt 
          ineffektiv amerikansk industri slipper betala kostnaderna för miljöanpassningen, 
          utan också att man lägger ut bromsklossar för andra ekonomier i form 
          av ännu större kostnader än om USA hade deltagit i en rättvis anpassningsprocess. 
          I förlängningen ger det USAs ekonomi en stark fördel i den globala konkurrensen. 
          I botten på Washingtons beslut att inte skriva under Kyoto-protokollet 
          ligger krass ekonomisk realpolitik, inte någon fundamentalistisk blindhet. 
         
          USA gapar över för mycket  
          Varje diskussion kring de eventuella effekterna av Bush-administrationens 
          ekonomiska politik måste beakta dels tillståndet i USAs ekonomi och 
          den globala ekonomin, dels ett bredare strategiskt perspektiv. En förutsättning 
          för framgång för imperiets ekonomi är att den nationella och globala 
          ekonomin expanderar, vilket blockeras av den långa period av deflation 
          och stagnation vi har framför oss, och som snarare kommer att underblåsa 
          rivaliteten kapitalister emellan.  
        Dessutom 
          krävs inte bara ekonomiska och politiska resurser utan också politiska 
          och ideologiska sådana. Man kan inte styra ett imperium utan legitimitet. 
          Det romerska imperiet hade ett liknande problem med att trygga den långsiktiga 
          stabiliteten i sitt herravälde, och lösningen man fann var de mest långtgående 
          kollektiva lojaliteter som historien dittills hade skådat, och som gjorde 
          att imperiet kunde bestå i 700 år. Romarnas lösning var varken rättvis 
          eller ens huvudsakligen militär. Romarna insåg att en förutsättning 
          var att det rådde samstämmighet bland de underkuvade om att den romerska 
          ordningen var "rätt och riktig". Sociologen Michael Mann påpekar i sin 
          klassiska Sources of Social Power att det "avgörande övertaget" snarare 
          var politiskt än militärt. "Romarna", skriver han, "råkade steg för 
          steg uppfinna det utökade territoriets medborgarskap."  
        När 
          det romerska medborgarskapet utsträcktes till härskande grupper och 
          icke förslavade folk över hela imperiet, skedde ett politiskt genombrott 
          som åstadkom det "förmodligen dittills största kollektiva åtagandet". 
          Politiskt medborgarskap i kombination med en vision av staten som den 
          som producerade fred och välstånd, skapade denna abstrakta men grundläggande 
          moraliska faktor som kallas legitimitet.  
        Det 
          behöver knappast påpekas att något utvidgat medborgarskap inte hör hemma 
          i USAs imperieordning. USA-medborgarskap är ju något strikt förbehållet 
          en mycket liten minoritet av världens befolkning, och tillträde till 
          USAs territorium är strängt kontrollerat. Underordnade befolkningar 
          integreras inte, utan hålls under uppsikt genom tvång eller hot om tvång, 
          eller ett system av regionala eller globala regler och institutioner 
          - WTO, Bretton Woods-systemet, NATO - som allt flagrantare manipuleras 
          för att tjäna imperiets intressen.  
        Ett 
          universellt medborgarskap har aldrig varit något vapen i USA-imperiets 
          arsenal, men i kampen mot kommunismen under efterkrigstiden hittade 
          Washington ändå på en politisk formel för att legitimera sin globala 
          utbredning. Formeln innehöll dels ett system för globalt multilateralt 
          styre, dels liberal demokrati. I efterdyningarna efter det kalla kriget 
          fanns det faktiskt stora förväntningar på en modern version av Pax Romana. 
          I liberala kretsar hoppades man att USA skulle använda sin ställning 
          som enda supermakt för att skapa en multilateral ordning som kunde institutionalisera 
          dess världsherravälde och trygga en världsomspännande Augustus-fred. 
          På den vägen skulle den ekonomiska globaliseringen och det multilaterala 
          styret uppnås, och det är den vägen som Bush-administrationen och hans 
          unilaterala politik har röjt undan.  
        Som 
          Frances Fitzgerald anmärkte i Fire in the Lake, så var löftet om att 
          föra ut den liberala demokratin ett mycket mäktigt ideal som åtföljde 
          USAs vapen under det kalla kriget. Men idag ligger liberal demokrati 
          av typ Washington eller Westminster illa till i hela u-världen, där 
          den har inskränkt sig till att prestera en fasad för oligarkiska regeringar, 
          t ex på Filippinerna, i Pakistan före Musharraf och i hela Latinamerika. 
          I USA blir den liberala demokratin mindre och mindre liberal och demokratisk. 
          Det är inte många i u-världen som uppfattar ett system som närs och 
          korrumperas av bolagspengar som en förebild.  
        Demokrati 
          i arabvärlden bara tomt prat 
          Att 
          återupprätta den moraliska vision som behövs för att skapa konsensus 
          kring USAs världsherravälde blir synnerligen besvärligt. Tankegångarna 
          idag i Washington går ut på att det bästa sättet att få till stånd konsensus 
          är genom hot om våld. Inte nog med det, trots allt tal om att tvinga 
          på arabvärlden demokrati, så är den främsta målsättningen hos inflytelserika 
          nykonservativa skribenter som Robert Kagan och Charles Krauthammer uppenbart 
          att manipulera den liberala demokratins mekanismer för att skapa en 
          pluralistisk tävlan som ska krossa enigheten bland araberna. Att införa 
          demokrati i arabvärlden är bara en slogan som man häver ur sig och samtidigt 
          biter sig i tungan.  
        Bush-folket 
          har inget intresse av någon ny Pax Romana. Vad man är ute efter är en 
          Pax Americana där en majoritet av underordnade befolkningar, till exempel 
          araberna, hålls i schack av en sund rädsla för dödlig amerikansk vapenmakt, 
          medan lojalitet från andra gruppers sida, t ex den filippinska regeringen, 
          köps med löften om kontanter. Eftersom man saknar en moralisk vision 
          att binda de stora massorna med till imperiets centrum, kommer detta 
          slag av imperiestyre bara att sporra till en enda sak, nämligen motstånd. 
           
         
          Enmaktsväldets stora problem är att USA spänner bågen för högt och det 
          råder obalans mellan USAs mål och de resurser som krävs för att uppnå 
          dessa mål. Bluffen är ett faktum och en uppblåst makt kan de facto 
          vara i ett utsatt läge trots ökad militär styrka, om motståndet mot 
          makten ökar ännu mer.  
        Det 
          finns följande tecken på att USA drar för stora växlar på sin maktställning: 
          · Washingtons fortsatta oförmåga att upprätta en ny politisk ordning 
          i Irak som kan tjäna som säker grund för kolonialt styre. 
          · Washington har inte lyckats inrätta en USA-vänlig regim i Afghanistan 
          utanför Kabul.  
          · Den viktiga bundsförvanten Israel är inte i stånd att ens med Washingtons 
          förbehållslösa stöd kväsa det palestinska folkets uppror.  
          · Arabiska och muslimska känslostormar i Mellanöstern, Sydasien och 
          Sydostasien har lett till massiva ideologiska landvinningar för islamiska 
          fundamentalister, vilket var det Osama bin Laden hade hoppats på från 
          början. 
          · Sammanbrottet för det kalla krigets atlantiska allians och uppkomsten 
          av en ny allians i opposition, med Tyskland och Frankrike i främsta 
          ledet. 
          · Framväxten av en global rörelse ur det allt starkare civilsamhället 
          mot USAs enmaktsvälde, mot militarisering och ekonomiskt herravälde, 
          som senast tog sig uttryck i det världsomspännande motståndet mot Irak-kriget. 
           
          · Medan Bushadministrationen varit sysselsatt med Mellanöstern, har 
          rörelser som är emot nyliberalismen och USA kommit till makten på Washingtons 
          egen bakgård, - Brasilien, Venezuela och Ecuador.  
          · Militarismen har en allt negativare återverkan på USAs ekonomi, när 
          militärutgifterna blir beroende av underskottsfinansiering och underskottet 
          i sin tur blir allt mer beroende av utländsk finansiering.  
        -Sammanfattningsvis 
          befinner sig globaliseringsprojektet i kris. Det kan inte uteslutas 
          att projektet kan göra comeback med en demokratisk eller republikansk 
          regering, särskilt som det finns inflytelserika globaliseringsvänliga 
          röster i USAs näringsliv, bland annat George Soros, som går emot Bush-administrationens 
          unilateralism. Men det är föga troligt.  
        Enmaktsväldet 
          kommer att vara förhärskande under en lång tid. Vi har alltså gått in 
          i ett skede av historisk turbulens, präglad av en utdragen ekonomisk 
          kris, ett växande globalt motstånd, en återuppstånden maktbalans mellan 
          staterna i centrum och skarpa motsättningar inom imperialismen. Vi bör 
          ha respekt för USAs makt, men vi ska inte överskatta den. Det finns 
          tecken på att USA gapar över aldeles för mycket, och det som kan synas 
          vara tecken på styrka kanske i själva verket signalerar svaghet ur strategisk 
          synvinkel. Walden Bello  
          September 2003 
          Översättning och bearbetning: Eva Sjöblom  
        
       |